Positief denken: dit is het en zo leer je het!

Positief denken: dit is het en zo leer je het!

Positief denken. Het begint al aardig een modewoord te woorden. Eigenlijk zijn het twee woorden maar dat terzijde. Omdat het een modewoord is lijkt het zijn kracht te verliezen. 

Omdat iedereen het te pas en te onpas roept lijkt het ook alsof het makkelijk is.

En daar gaat het mis. Positief denken is namelijk helemaal niet makkelijk. Vooral voor de mensen die geen idee hebben dat je je eigen gedachten bepaalt. Dat alles in je hoofd bedacht wordt door jou. Dat jij zelf ergens een bepaalde waarde aan hangt. Goed of slecht.

Ik schat dat ongeveer 90% van de wereldbevolking zich hier niet bewust van is. En als je je hier niet bewust van bent weet je dus ook niet dat positief denken een keuze is. En als je niet weet dat je een keuze hebt kun je er ook niet voor kiezen. Toch?

Waarom positief denken?

Ok, positief denken is dus niet zo makkelijk als het klinkt. Maar als het niet makkelijk is, waarom dan je best doen om positief te leren denken? Waarom niet lekker verzanden in de tragiek van het leven? Je lekker laten meesleuren door alle negatieve en oordelende mensen?

Omdat er voordelen zitten aan positief denken die iedereen wil hebben. Hier onder noem ik de 4 belangrijkste voordelen van positief denken.

1. Het leven is lichter

Ten eerste omdat je vrolijker in het leven staat en het leven lichter is als je positief kunt denken. Omdat je vaak lichtpuntjes ziet, zelfs als het even donker is, beleef je veel geluksmomenten. En volgens mij is dat de belangrijkste truc voor een gelukkig leven.

Mensen die altijd maar de schaduwkant zien van alles hebben het zwaar. Heel erg zwaar. Toch kiezen ze er zelf voor. Helaas zijn ze zich hier meestal niet bewust van. Best sneu eigenlijk.

2. Je krijgt meer voor elkaar

Als je positief in het leven staat laat je je niet zo snel uit het veld slaan. Waar een ander een probleem ziet, zie jij een uitdaging. Je gaat de strijd aan en daarmee kom je verder dan met niks doen. En ook al lukt iets uiteindelijk toch niet, een positief mens weet daar ook wel weer iets uit te halen.

3. Je leeft gezonder en wordt waarschijnlijk ouder

Positief denken zorgt er voor dat je gezonder leeft en dus een grotere kans hebt om ouder te worden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die geloven in “het lot” vaker ongezonder leven dan de mensen die positiever denken en er vanuit gaan zélf verantwoordelijk te zijn voor hun geluk’.

Mensen die geloven dat geluk maakbaar is, eten over het algemeen gezonder, ze bewegen meer en roken en drinken minder. Op zich wel logisch eigenlijk. Mensen die denken dat ze geluk zelf in de hand hebben nemen meer verantwoordelijkheid voor hun leven en zullen zich daardoor ook meer bewust zijn van de keuzes die ze maken.

4. Je ervaart minder stress

Als je positief kunt denken ervaar je minder stress dan mensen met een negatieve instelling. Je ziet simpelweg minder beren op de weg en maakt je daar dus ook niet druk over. Het hebben van weinig stress heeft natuurlijk ook een enorm positieve invloed op je gezondheid.

positief denken

Positief denken kun je leren

Positief denken is het belangrijkste wat een mens kan doen. Als je niet positief kunt denken zal je nooit gelukkig zijn. Eigenlijk zou het een vak moeten zijn op school, om te leren kijken naar de kant waar de zon schijnt. Om te zien dat het glas half vol is in plaats van half leeg.

De bedoeling van het leven is om zo gelukkig mogelijk te zijn. En de enige manier om dit te doen is om zoveel mogelijk positief te denken. Zelfs als er weinig is om positief over te zijn.

Optimist of pessimist?

Wat denk jij? Word je als optimist op pessimist geboren? Of heb je dit zelf in de hand? Het klopt natuurlijk wel dat een positieve of negatieve instelling in je karakter zit. Het ligt alleen niet voor altijd vast.

De invloed van je omgeving op je mindset is ook enorm. Ben jij opgegroeid in een nest waar veel negativiteit was? Dan is de kans groot dat jij ook een negatieve kijk op het leven hebt.

Zoals eerder gezegd kun je de manier waarop je denkt gelukkig veranderen. De belangrijkste stap hierbij is dat je je bewust wordt van je gedachten.

Heb eenmaal door dat je vaak op een negatieve manier denkt en in welke situaties je dit doet?

Super, daarmee heb je de eerste stap naar een positieve mindset gezet.

De vijand van positief denken

Positief denken heeft één grote vijand die je hele mindset in gevaar kan brengen. Dit is piekeren. Piekeren klinkt onschuldig maar kan je binnen no time meesleuren in een negatieve spiraal.

Wat is piekeren?

Gedachten zijn op te delen in gedachten die wat toevoegen en gedachten die dat niet doen. Simpel gezegd heb je dus gedachten die zinvol zijn en gedachten die zinloos zijn.

Zinvolle gedachten

Zinvolle gedachten zijn gedachten die je nodig hebt om te functioneren. Gedachten die je helpen met een to-do-list maken, die je nodig hebt bij je werk en gedachten die je helpen met beslissingen nemen door voor- en nadelen af te wegen.

Zinloze gedachten

Zinloze gedachten zijn gedachten die eigenlijk niks toevoegen. Vaak zijn deze gedachten geladen met negatieve energie waarmee je probeert controle te krijgen over iets waar je geen controle (meer) over hebt. Dit is piekeren.

Piekeren gaat bijna altijd over dingen in het verleden of dingen in de toekomst. Compleet zinloos dus want in het verleden en in de toekomst kunt je niks veranderen. Dat kan alleen in het hier en nu.

Geen ruimte meer voor positieve gedachten

Het enige wat deze gedachten dus doen is ervoor zorgen dat er in je hoofd geen ruimte meer is voor positieve gedachten. Je kunt namelijk maar aan één ding tegelijk denken. Deze gedachte is positief óf negatief.

Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs gebleken dat dat maar 8% van onze piekergedachten gaan over reële problemen en zorgen. 40% gaat over dingen die nooit gebeuren en 30% gaat over dingen die al gebeurd zijn. Hoe duidelijk wil je het hebben? Piekeren is echt zinloos.

Waarom dan toch piekeren?

Als je piekert hoop je ergens controle over te krijgen. Je bent op zoek naar antwoorden en oplossingen om jezelf gerust te stellen. Een mens houdt niet van onzekerheid en dus probeer je uit alle macht zekerheid te krijgen door op zoek te gaan naar antwoorden. Die je in de meeste gevallen niet krijgen omdat je simpelweg geen invloed hebt op het verleden en nooit weet wat er in de toekomst gebeurt.

Zet die piekerknop uit

Conclusie: stop dus met piekeren. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat niet vanzelf dus je moet er wat voor doen.

Stap 1: Bewustwording

De eerste stap hierbij is dat je je bewust bent waar je allemaal over nadenkt. Dit doe je door jezelf heel simpel af en toe de vraag te stellen ‘waar denk ik nu aan?’.

Om dit niet te vergeten kun je voor het gemak misschien de timer op je telefoon instellen, op bepaalde plekken in huis post its ophangen of een kruis op je hand zetten.

Op een gegeven moment zal het in je systeem zitten en wordt het bewust worden makkelijker.

Stap 2: Zinvolle of zinloze gedachten?

De volgende stap is dat je je gaat afvragen of een gedachte zinvol of zinloos is. Als het een zinvolle gedachte is, ga lekker door waar je mee bezig bent.
Als het een zinloze gedachte is, is deze gedachte dan positief of negatief?

Als de gedachte positief is, lekker aan blijven denken. Nooit een positieve gedachten stoppen. Ook al ben je maar een beetje aan het fantaseren. Dit is pure ontspanning van je brein werkt enorm goed tegen stress.

Is de zinloze gedachte negatief? Dan ben je dus aan het piekeren en moet je hier acuut mee stoppen. Het heeft bijvoorbeeld echt geen zin om nog na te denken over de opmerking die beste vriendin maakte een dag eerder. Bedoelde ze de opmerking eigenlijk wel positief? Of was het sarcastisch bedoeld? Je maakt jezelf gek!

Stap 3: Denk aan iets anders

positief denkenOk, je moet dus stoppen met de negatieve gedachte die je nu hebt. Maar hoe doe je dat dan? Als je niet aan een paarse olifant mag denken denk je ook aan niks anders dan een paarse olifant toch?

De truc is om simpelweg aan iets anders te gaan denken. Om dit makkelijker te maken is het slim om van te voren te bedenken wat dit dan moet zijn.
Zo voorkom je dat je gaat denken ‘ok, ik wil niet meer denken aan waar ik aan denk maar ik weet niet waar ik anders aan kan denken’. Zo blijven je gedachten steeds terug schieten naar het onderwerp waar je juist niet aan wilt denken.

Waar word je blij van?

Ga voor een gedachte waar je acuut blij van wordt. Die goede vrijpartij van laatst of de laatste keer dat je enorm de slappe lach had met een vriendin. Als je liever een constructieve gedacht hebt, bedenk dan wat je nog aan boodschappen in huis moet halen of wat je nog moet regelen voor het feestje van je jongste kind.

De eerste keren dat je dit doet schieten je gedachten vaak nog terug naar het thema waar je juist niet aan wilt denken. Zeg dan tegen jezelf ‘ok, hier wil ik dus niet meer aan denken’ en ga met je gedachten weer terug naar het onderwerp van jouw keuze. Een beetje wat je ook doet als je mediteert.

Stap 4: Zoek afleiding

Als je stap 3 moeilijk vindt kun je ook je negatieve gedachten stoppen door op zoek te gaan naar afleiding. Ga dan wel iets doen waar je gedachten niet de vrije loop kunnen gaan.

Stofzuigen of autorijden is bijvoorbeeld zinloos omdat je hiermee niet voldoende gebruik maakt van je brein en je deze activiteiten op de automatische piloot kan doen. Vaak ben je dan in no time weer in gedachte verzonken.

Doe dus iets waar je je hersens bij moet gebruiken. Bel je schoonmoeder, maak een puzzel, stuur een e-mail of ga voetballen met je kind. Het maakt niet uit. Geef je brein simpelweg geen ruimte om te piekeren.

positief denken

Gevolgen van piekeren

Wanneer je niet tijdig al je gepieker stopt kunt zetten is de kans groot dat je terecht komt in een negatieve spiraal. Je bent neerslachtig, hebt nergens zin meer in en alles kost je veel energie. En daar heb je toch al zo weinig van.

De dingen waar je je normaal op kan verheugen heb je nu niet zo’n zin meer in. Sociale contact ga je steeds meer uit de weg en bankhangen wordt steeds aantrekkelijker.

Je komt energie tekort

Omdat je geen zin meer hebt om na te denken over welke gezonde recepten je kunt uitproberen kies je steeds vaker voor een kant en klaar maaltijd. Hierdoor krijg je nog minder energie en is naar de sportschool gaan een opgave voor je. Je gaat dus gewoon niet meer.

Je bent niet happy en zit letterlijk niet lekker in je vel. Helaas heb je ook hier te weinig energie voor om iets aan te doen en zak je steeds verder weg in de negatieve spiraal.

En het erge is dat dit niks doen stiekem zo comfortabel is dat het niet makkelijk is om weer uit die negatieve spiraal te komen.

Hoe kom je er uit?

De enige manier om uit een negatieve spiraal te komen is om in actie te komen. Alleen dan krijg je genoeg energie om opwaarts te klimmen en weer ruimte in je hoofd te krijgen op positief te gaan denken.

Als je in een negatieve spiraal zit is het een heel duidelijk teken dat je balans niet op orde is. Vaak speelt je energie niveau hier een grote rol in. Het kan zijn dat je lage energieniveau de negatieve spiraal veroorzaakt heeft maar er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn.

Wil je weer positief denken?

Als je uit die spiraal wilt komen kun je onderstaande tips proberen. Mocht je het met deze stappen niet redden? Vraag dan om hulp voordat die negatieve spiraal je zo een depressie inzuigt.

1. Krijg je energieniveau op pijl

Omdat te weinig energie aan de grondslag ligt van een negatieve spiraal is het een must om je energieniveau weer op peil te krijgen. Dit lage energieniveau zorgt er namelijk voor dat je nergens puf voor hebt en dat geeft je het gevoel nutteloos te zijn. Ga dus op tijd naar bed, eet gezond en beweeg voldoende. Het liefst in de frisse lucht. Als je weer meer energie hebt ga je ook eerder weer zinvolle dingen doen.

2. Wees niet zo streng

Stop je negatieve gedachten. Stop met oordelen over een ander en al helemaal over jezelf. Flink de balen van je billen die dikker zijn geworden door het niks doen? Accepteer het voor nu en spreek met jezelf af dat die billen wel weer slanker worden als je je weer beter voelt. Wees niet zo streng voor jezelf.

3. Wees dankbaar

Kijk naar alle mooie dingen in je leven. Stop met focussen op alles wat je niet hebt en wees dankbaar voor de dingen die er wel zijn. Lieve vrienden en familie, een leuke job, een gezond lijf en een partner die van je houdt no matter what. Schrijf het allemaal op een briefje en lees dit voor je gaat slapen en als je wakker wordt. Dan begint en eindigt je de dag in ieder geval met positieve gedachten.

4. Doe leuke dingen

Ga iets doen dat je leuk vindt. En dan vooral iets actiefs met positieve mensen. Ga een workshop salsadansen doen, spring uit een vliegtuig, ga pottenbakken met vriendinnen of een avond flink op stap. Dit laatste zal niet erg goed zijn voor je energieniveau maar kan wel erg leuk zijn!

5. Wees trots en ga genieten

Wees trots op jezelf en probeer weer te genieten. Een negatieve spiraal ben je niet zomaar uit. Dit heeft tijd nodig. Wees daarom trots op iedere stap die je doet in de juiste richting. Gezond gekookt? Applaus voor jou. Een flink stuk gewandeld? Good voor you. Maar ook een gezellige avond met een vriendin is een goede stap. Je probeert weer te genieten.

6. Ga mediteren

Je zal er vast geen zin in hebben en er al zeker het nut niet van inzien als je in een negatieve spiraal zit maar het helpt je echt met positief denken en geeft je energielevel een boost. Tijdens het mediteren komt er namelijk een reactie op gang die precies het tegenovergestelde is van stress. Je bent compleet ontspannen, je geest komt tot rust en je bewustzijn is wakker.

7. Lees de juiste boeken

Er zijn ontzettend veel boeken die je kunnen helpen om bij positief denken en je op de juiste manier kunnen motiveren. Dit boek is een enorme inspiratie geweest voor mij. Misschien heb jij er ook wat aan!

8. Positief denken app

Tegenwoordig bestaan er zelfs apps die je helpen met het bewust worden van je eigen gedachten.  In dit artikel heb ik er een paar voor je beoordeeld. Kijk maar of er een tussen zit die je leuk en handig lijkt.

Positief denken is een must

Als je een keer een flinke negatieve spiraal hebt meegemaakt weet je ook hoe belangrijk het is om positief te denken. Alles wat negatief is KOST energie. Alles wat positief is GEEFT energie. Als je positief kan blijven denken kom je dus nooit meer in die spiraal.

Ga piekeren dus uit de weg en zorg dat je niet te veel stress hebt. Stress is negatief en kost enorm veel energie en zonder energie is het een stuk lastiger om het leven van de zonnige kant te bekijken.

#negatieve gedachten#negatieve spiraal#piekeren#positief#positief denken#positiviteit
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk