google-site-verification=foTMI4pn5AW-89qo0RI9q9Inj0L7o-WPU1WRey10dCo

Page content

Zelfvertrouwen vergroten? Zo kom je in actie!

Zelfvertrouwen vergroten? Zo kom je in actie!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Zelfvertrouwen vergroten is actie ondernemen

Zelfvertrouwen gaat letterlijk over vertrouwen in jezelf. Het is niet een gave die je toevallig wel of niet hebt meegekregen. Zelfvertrouwen vergroten gaat over doen, het gaat over stappen zetten. Een kenmerk van zelfvertrouwen is dat het meestal gaat over je zelfbeeld.

Het gaat over de manier waarop je naar jezelf kijkt en de liefde die je voor jezelf kunt voelen. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen, heb je vaak een lager zelfbeeld en houd je minder van jezelf. Het positieve is dat mensen met voldoende zelfvertrouwen ook een positiever zelfbeeld blijken te hebben.

Ze houden meer van zichzelf en dat stralen ze uit. Hieruit kun je concluderen dat zelfvertrouwen een vaardigheid is die je kunt aanleren. Dat geeft hoop!

Het zelfbeeld nader bekeken

Laten we het zelfbeeld eens nader bekijken. Het zelfbeeld is een optelsom van getrokken conclusies, overtuigingen en regels die gelden voor jou persoonlijk.
Vanaf je geboorte tot op de dag van vandaag heb je ervaringen meegemaakt.

Positieve en negatieve ervaringen met ieder een andere intensiteit. De optelsom van al deze verschillende ervaringen vormt jouw zelfbeeld, jouw persoonlijke identiteit.

Maak het jezelf makkelijk en vergelijk je zelfbeeld met een cirkel. Een gesloten cirkel, die jouw persoonlijke grens voorstelt. In de ideale wereld is deze cirkel volledig intact. Zonder openingen of kleine beschadigingen.

Door jouw persoonlijke grens te bewaken, kun je effectief en efficiënt met andere mensen omgaan. In deze cirkel bewaar en bescherm je immers je zelfvertrouwen.

Het gevolg als je je grenzen niet bewaakt

Helaas vertoont deze cirkel van eigenwaarde vaak openingen. Het zijn openingen die ontstaan wanneer je je eigen grenzen niet goed bewaakt. Maak je een negatieve gebeurtenis mee en op dat moment is je persoonlijke grens beschadigd? Je raadt het al.

De negatieve gebeurtenis, ook wel externe stressbron genoemd, zal binnenkomen in jouw persoonlijke cirkel. Je positieve emotionele energie komt in de stress.

Het soort negatieve gebeurtenissen waar we over praten, kunnen variëren qua intensiteit. Het kan variëren van een onprettige ervaring tot een traumatische ervaring. In elke situatie die je meemaakt reageert je brein. Je brein wil als het ware een situatie voor zichzelf proberen te begrijpen.

Ook bij een negatieve gebeurtenis wordt de externe stressbron onbewust geïnterpreteerd door je brein. Je brein trekt als het ware een conclusie.

Zodra jij je herkent in deze conclusie wordt deze opgeslagen in je zelfbeeld. De emotionele energie in jouw persoonlijke cirkel verandert. Je zelfbeeld verandert en het vertrouwen in jezelf neemt hierdoor af.

De relatie tussen je zelfbeeld en zelfliefde

Daarnaast is er nog het houden van jezelf. De zelfliefdeEn of het allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is, gaat deze zelfliefde weer hand in hand met je zelfbeeld.
Wat is dan zelfliefde? Zelfliefde is puur en alleen het waarderen van jezelf. Zelfliefde is de zorg voor jezelf waarbij je fysiek, geestelijk en spiritueel groeit.

Het gevoel van eigenliefde is beweeglijk, want het kan groeien door wat je in je leven doet en denkt. Het mooie van eigenliefde is dat je jezelf volledig kunt accepteren. De positieve en de minder positieve kanten van jezelf.

Je leert met mededogen naar jezelf te kijken. Het lukt je liever en milder te zijn voor jezelf. Je voelt je blijer en je staat lichter in het leven. Zelfliefde verhoogt de positieve energie binnen de persoonlijke cirkel van je zelfbeeld en dat zorgt weer voor meer zelfvertrouwen.

Een tekort aan zelfvertrouwen nader bekeken

Zelfvertrouwen ontbreekt op 2 momenten:

  • wanneer je onzekerheid voelt in een bepaalde situatie
  • en wanneer je je persoonlijke grenzen niet goed bewaakt

Onzekerheid

Onzekerheid kennen we allemaal. Het ontstaat, simpel gezegd, wanneer ervaring ontbreekt in een betreffende situatie. Je referentiekader met betrekking tot dat ene onderwerp of die situatie is op dat moment te klein. Makkelijker gezegd; je hebt jezelf nog niet eerder overwonnen in deze situatie.

Vrijwel iedereen heeft in het leven hetzelfde basisdoel: pijn vermijden en geluk nastreven. Maar wanneer je ervaring in een bepaalde situatie te beperkt is, zul je onbewust de pijn van een mogelijke mislukking willen vermijden. Je onderneemt geen actie. Je referentiekader wordt steeds kleiner.

Het gevolg is een groeiende onzekerheid, met een afnemend zelfvertrouwen. Wil je dit veranderen? Bedenk dan hoe je met de situatie omgaat. Welk label plak je erop. Vertel je jezelf dat het je toch niet zal lukken? Of motiveer je jezelf. Probeer over de onzekerheid heen te kijken en zie de persoon die je wíl zijn.

Persoonlijke grenzen

Anderzijds raak je je zelfvertrouwen kwijt wanneer je te maken krijgt met emoties van boosheid en angst. Denk maar eens aan momenten wanneer je je gekwetst voelde. Of aan momenten waarop een behoefte niet vervuld werd. Denk hierbij aan een knuffel die je zo nodig had, of een compliment. Je zult je teleurgesteld en boos voelen.

Een ander voorbeeld is wanneer je te maken krijgt met een (ingebeeld) verlies. Het hoeft geen echt verlies te zijn. Neem als voorbeeld de angst die iemand voelt bij vliegangst. Zij denken dat ze het niet zullen overleven. De emotie die hierbij wordt opgewekt is angst.

Deze emoties van boosheid en angst worden in je brein beoordeeld. Vervolgens worden ze omgezet in overtuigingen en conclusies binnen je zelfbeeld.
Door de overtuigingen en conclusies in je zelfbeeld, stel je voor jezelf regels op. Regels over hoe je met jezelf omgaat en regels over hoe andere met jou moeten omgaan.

Zodra deze externe stress jouw positieve energie verandert, wijst dat op een defect van jouw persoonlijke grens, jouw cirkel. Je weet dan dat het tijd is om die cirkel te dichten!

zelfvertrouwen vergroten

9 Voordelen van het vergroten van je zelfvertrouwen 

1. Meer eigenwaarde

Je creëert een positieve houding, je zult trots zijn op jezelf.

2. Zeker van jezelf

Je zult minder twijfelen aan jezelf en daarvoor in de plaats komen zekerheid en vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en in anderen.

3. Open voor andere inzichten

Je zult meer bereid zijn om te luisteren naar inzichten en overtuigingen die anders zijn dan die van jou. Je defensieve houding zal afnemen naarmate je zelfvertrouwen stijgt. Het gevoel dat je je moet verdedigen neemt af.

4. Minder gevoelig voor oordelen

Je gaat merken dat je minder gevoelig wordt voor negatieve oordelen van anderen. Je voelt immers voldoende vertrouwen in jezelf, kritiek voelt niet langer als afwijzing. Maar kritiek zal opbouwend zijn en daar kun je van leren.

5. Overtuigingskracht

Doordat je meer zelfvertrouwen hebt, zal je vermogen om anderen te overtuigen toenemen. In een discussie voel je je meer gelijkwaardig en gerespecteerd.

6. Gezondheid

Zelfvertrouwen en daardoor een hogere eigenwaarde zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Je zult beter in staat zijn om je te weren tegen druk uit je omgeving. Dit zorgt voor minder stress in je lichaam en dat komt je gezondheid ten goede.

7. Geluksgevoel

Een gezond zelfvertrouwen verbetert en verhoogt je gevoel van geluk en algemene welzijn in het leven. Je gevoel van tevredenheid zal toenemen en daardoor kun je je dankbaar en gelukkig voelen.

8. Kwaliteit van slapen

Door een groter zelfvertrouwen, zal de stress in je lichaam afnemen. Dit resulteert in een betere kwaliteit van slaap en een beter herstel in de nacht. Dit leidt weer tot een betere gezondheid. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een gezond zelfbeeld leidt tot meer energie en een betere fysieke gezondheid.

9. Succes

Je kunt dus maar één conclusie trekken: hoe groter jouw zelfvertrouwen, hoe meer succes je gaat ervaren in je leven. Zelfvertrouwen is de rode draad. Het is de basis van bijna alle onderdelen van je bestaan.

zelfvertrouwen vergroten

Vergroot je zelfvertrouwen met deze tips en oefeningen

Uitgebreid hebben we besproken wat zelfvertrouwen is. Je weet nu op welke manieren een tekort aan zelfvertrouwen ontstaat en welke voordelen het heeft om te gaan werken aan je zelfvertrouwen. Een logische vraag is nu: hoe vergroot ik mijn zelfvertrouwen? Wat kan ik er zelf aan doen?

Gelukkig is het niet heel moeilijk. Je zelfvertrouwen vergroten vraagt simpelweg om actie en bewustwording. Ga ervoor, want ook jij kunt het leren. Belangrijk is dat je je zelfverzekerder gaat voelen en dat je evenwichtiger in het leven komt te staan. Om je te helpen, zijn hier een aantal tips.

12 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

1. Wees lief voor jezelf

Begin met lief te zijn voor jezelf. Heb geduld met jezelf. Hierdoor ga je jezelf waardevoller voelen. Je positieve emotie in je persoonlijke cirkel groeit.

2. Stop met vergelijken

Stop met jezelf te vergelijken met anderen. Dit is volledig zinloos. Jij bent namelijk uniek. Jij doet de dingen op jouw unieke manier. Wees daar tevreden mee. Er zullen altijd anderen zijn die intelligenter of mooier zijn. Haal jezelf niet onnodig naar beneden. Blijf bij jezelf.

3. Wees dankbaar

Leer dankbaar te zijn voor wie je bent. Wees dankbaar voor wat je doet en voor wat je kan. Wees trots op jezelf!

4. Vergeef jezelf

Vergeef jezelf. Wees bereid om het verleden los te laten. Je hebt de dingen gedaan met de ervaring en de kennis die je op dat moment had. Misschien zou je het nu anders doen. Maar laat dat los en vergeef jezelf.

5. Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor je lichaam. Goede voeding die bij jou past en voldoende beweging zijn belangrijk voor een gezond en evenwichtig lichaam.

6. Doe leuke dingen

Ga iets ondernemen dat je leuk vindt, dat geeft zelfvertrouwen. Voed je positieve emoties. Denk bijvoorbeeld aan knutselen, wandelen, iets bakken of sporten.

7. Onderzoek externe stress

Een tip die iets meer tijd van je vraagt, maar die absoluut belangrijk is. Vraag je af in welke situaties of omstandigheden externe stress bij jou kan binnenkomen? Wat gebeurt er waardoor jouw positieve emotionele energie verandert?

Herken deze situaties. Vind een manier om ermee om te gaan. Repareer onbewust jouw persoonlijke cirkel. Bewustwording brengt je al een heel eind.

8. Complimenteer jezelf

Geef jezelf ook eens een compliment. Durf tegen jezelf te zeggen hoe goed je het wel niet doet. Doe dit vooral in de kleine dingen. Regelmatig jezelf een compliment geven, helpt enorm mee aan het verbeteren van je zelfvertrouwen.

9. Accepteer jezelf

Accepteer je onzekerheid. Focus je er niet langer op. Zie het als een deel van jezelf. Maak je onzekerheid daardoor niet groter dan het is.

10 Spreek het uit

Spreek je onzekerheid uit, in de vorm van: “Dit vind ik wel heel spannend..” Vaak kun je rekenen op begrip en dat helpt om je onzekerheid kleiner te maken.

11. Doe niet alles alleen

Vraag eens om hulp. Je hoeft niet alles alleen te doen. Al denken we dat vaak wel. Het kan zo verwarmend zijn om steun te krijgen in moeilijke momenten. Durf je familie en vrienden te vragen. Het getuigt van grote kracht en moed om hulp te vragen.

12. Je bent niet de enige!

Tenslotte is het belangrijk om te weten dat iedereen wel ergens onzeker over is. Je bent echt niet alleen!

Lees de tips rustig een paar keer goed door. Je zelfvertrouwen vergroten is een belangrijke stap voor jezelf. Het is heel goed dat je hebt besloten om zelfverzekerder te gaan worden.

Zeg tegen jezelf dat het moment nu is. Neem dat besluit heel bewust. Maak er voor jezelf een actiepunt van en straal zelfvertrouwen uit.

zelfvertrouwen vergroten

Fake it till you make it!

Zelfvertrouwen uitstralen als je dat niet voldoende hebt? Hoe doe je dat dan? Hieronder volgt een oefening die je daarbij gaat helpen. Maar belangrijk is het om te weten dat uit onderzoek is aangetoond dat gedwongen gedrag, je geest automatisch laat meewerken.

Oftewel je emotie wordt bepaald door de beweging die je maakt. En je gevoel wordt bepaald door je gedrag. Dus ook al voel je je niet zelfverzekerd, doen alsof helpt je enorm op weg.

Verder tonen studies aan dat wanneer we ons zelfverzekerd gaan gedragen, de stress in ons lichaam daalt en het zelfvertrouwen stijgt.

Oefening om zelfvertrouwen te vergroten

Om dit in de praktijk te brengen volgt er nu een oefening die je gaat helpen om je zelfvertrouwen te vergroten. Zorg dat je ergens bent waar niemand je kan storen. Ideaal is het wanneer je samen bent met iemand waarbij jij je helemaal op je gemak voelt. Laten we beginnen.

Ga rechtop staan, in een zelfverzekerde houding. Hiermee wordt bedoeld:

  • Sta met beide voeten stevig op de grond. Voel je geaard. Het kan helpen om je schoenen uit te trekken, maar die keuze is aan jou.
  • Haal je knieën uit het slot. Buig ze heel licht. Een natuurlijke houding is heel belangrijk.
  • Zet nu je handen in je zij, op je heupen.
  • Sta goed rechtop en zorg voor een rechte rug.
  • Je hoofd en je kin zijn recht en je kijkt vooruit.
  • Zorg dat je schouders laag zijn, trek ze vooral niet op.

Zo nu sta je best heel zelfverzekerd. Je lichaam voelt dit en de stress zal gaan afnemen. Tover een zachte glimlach op je mond, dat helpt om je trots te voelen.

Wanneer je alleen bent, kijk dan gedurende twee minuten recht vooruit. Focus je op een bepaald punt. Voel dat je er echt mag zijn, jij bent het waard. Door deze houding laat je dat zien ook.

Samen zelfvertrouwen vergroten

Ben je samen met iemand waarbij jij je op je gemak voelt? Vraag dan of die persoon tegenover je gaat staan op een afstand die voor jou prettig aanvoelt. Kijk deze persoon gedurende twee minuten recht aan.

Laat je niet van de wijs brengen en blijf goed rechtop staan. Op deze manier vertel jij je gedachte en je gevoel dat je zelfverzekerd bent, door je te gedragen alsof dat ook werkelijk zo is.

Resultaat van de oefening

Harvard University in Amerika deed eerder onderzoek naar de manier waarop je je gevoel kunt beïnvloeden door middel van gedrag. Het volgende is gebleken: Door bovenstaande oefening uit te voeren, zal het testosteron gemiddeld met 30% stijgen en het stresshormoon cortisol met gemiddeld 20% dalen.

Dat wil dus zeggen dat je lichaam binnen de twee minuten dat je de oefening doet, zich 30% zelfverzekerder voelt en 20% minder gestrest voelt. De moeite waard dus om deze oefening geregeld te herhalen!

Als je alle tips hebt gelezen en de oefening hebt uitgevoerd, komt het nu aan op een goede balans in jezelf. Zelfliefde is daarin een belangrijke basis. De basis die begint in jezelf.

Alles zit al in je

Wanneer je doorhebt dat alles in jezelf zit, de kracht, de acceptatie en de liefde, zal je leven veranderen. Want wanneer je van jezelf houdt, dan kies je voor jezelf. Je leeft in acceptatie en je leeft makkelijker in het hier en nu.

Natuurlijk staat iedereen op dit moment op een ander punt in zijn leven. Misschien gaat het wel heel goed met je en voel je je prettig met hoe het leven je vergaat.
Het kan ook zo zijn dat het leven je op dit moment even niet toelacht. Juist dan is het heel belangrijk om dicht bij jezelf te zijn.

Kijk waar je zelf invloed op hebt. Leer hoe je jezelf terug kunt zetten in je kracht. Leer hoe je weer terug kunt keren naar jezelf en hoe je jouw zelfliefde kunt activeren.

Wil jij direct je zelfvertrouwen vergroten?

Laat hier je e-mailadres achter en je ontvangt van mij 7 dagen lang iedere dag GRATIS een inspirerende mail in je mailbox. In elke mail vind je een praktische opdracht waar je direct mee aan de slag kan!

    Comment Section

    0 reacties op “Zelfvertrouwen vergroten? Zo kom je in actie!

    Plaats een reactie


    *