Page content

Word mooi zoals je bent: werken aan een laag zelfbeeld

Word mooi zoals je bent: werken aan een laag zelfbeeld

Wie denk jij wie je bent? Heb je die opmerking wel eens gehoord? Het gaat dan over jou. Welke connectie heb jij met jezelf? Sta je daar wel eens bij stil?

Het is belangrijk om te weten hoe goed of hoe slecht jij met jezelf omgaat. Het bepaalt namelijk ook de manier waarop jij met anderen kunt omgaan en hoe anderen mogen omgaan met jou. Met andere woorden, hoe staat het met jouw zelfbeeld?

Je zelfbeeld staat in directe relatie met zelfliefde; de liefde die jij letterlijk kunt voelen voor jezelf. Het is een krachtige bron die heel veel invloed heeft op hoe jij met jezelf en met anderen omgaat.

Hoe ontstaat een laag zelfbeeld?

Toen je werd geboren had je nog helemaal geen voorkeuren, ervaringen of ideeën. Je stond open in het leven en was ontvankelijk voor alles om je heen. Je leefde, de waarden en normen, de regels en ook de angsten respecterend, van de mensen in je omgeving waarin je bent opgegroeid.

Familie en vrienden, je opleiding, de cultuur waarin je opgroeide, geloof en ervaringen in het leven hebben invloed gehad op hoe jouw unieke identiteit zich heeft gevormd.

Doordat je moeder erg veel van dieren hield, is het goed mogelijk dat jij die liefde voor dieren hebt overgenomen. Of omdat mensen om je heen altijd klaagden wanneer het regende, heb jij ook een hekel gekregen aan de regen.

Misschien had je vader een voorkeur voor een bepaald merk auto en dus heeft dat automerk, onbewust, ook jouw voorkeur gekregen. Het zijn voorbeelden die duidelijk maken hoe onze omgeving ons heeft gevormd.

Toch blijven er altijd gebeurtenissen in ons leven bestaan waarvoor we nog geen persoonlijke voorkeur hebben ontwikkeld. We weten dan niet goed wat we vinden in een bepaalde situatie.

Onwetendheid maakt kwetsbaar

En juist die onwetendheid kan je kwetsbaarder maken. Het zijn als het ware openingen in jouw identiteit. En door die openingen verlies je energie.
Je geeft de omgeving de kans om beslissingen te nemen voor jou. Er is ruimte voor anderen om jou te helpen om jouw mening te vormen.

Je staat toe dat je omgeving min of meer bepaalt wat jouw voorkeur zou moeten zijn. En dat alles gebeurt ongetwijfeld onbewust, maar het ontbrekende stukje van jezelf geef je weg. Laten we zeggen dat je last hebt van een lekkage in jouw persoonlijke grens.

Aangekomen op dit punt kun je dus vaststellen dat het zelfbeeld te maken heeft met de persoonlijke voorkeuren die jij hebt. Het is een optelsom van alle waarden en normen in combinatie met de regels die je voor jezelf hebt opgesteld.

De regels die bepalen hoe jij met jezelf omgaat en de regels die bepalen hoe anderen met jou om mogen gaan en vise versa. Je zelfbeeld is continu in ontwikkeling en aan veranderingen onderhevig, je groeit. En dat is ook precies hoe het zou moeten zijn.

Sinds je geboorte heb je een hoop herinneringen en ervaringen opgedaan. Je hoorde, je zag, je proefde en je voelde. Al je zintuigen doen mee wanneer het gaat over waarnemen.

laag zelfbeeld

Weet wanneer je je zelfvertrouwen verliest

Als je je zelfvertrouwen wilt gaan vergroten, is het belangrijk om te weten wanneer je dit verliest. Je kunt immers een probleem niet oplossen, wanneer je de oorzaak niet kent.

Het verlies aan zelfvertrouwen kan zich voordoen wanneer je in een situatie nog een kinderlijke kijk hebt op het geheel. Je hebt nog geen sterke mening gevormd en dus ben je beïnvloedbaar.

Of je komt terecht in situaties die niet comfortabel aanvoelen, maar waarin je slecht of geen nee kunt zeggen. Deze situaties zijn natuurlijk per persoon verschillend.

Neem eens rustig de tijd en bepaal voor jezelf wanneer jij meer zelfverzekerdheid denkt nodig te hebben. Ga eens na in welke situaties jij last hebt van een negatief zelfbeeld. Ontstaat dit in situaties met steeds dezelfde persoon? Of hetzelfde type persoon? Of gebeurt het steeds in eenzelfde soort situatie?

Zodra je dit helder hebt voor jezelf, weet je ook wat er bij jou nog ontbreekt. Je kent nu de situatie waarin je de juiste vaardigheden verder mag ontwikkelen. Je gaat jezelf weerbaarder maken.

Gelukkig wordt iedereen geboren met een gezonde portie zelfverzekerdheid. Het zit dus zeker wel in je. Maar om dit zelfvertrouwen tot uiting te laten komen en te beschermen, moet je dus op zoek gaan naar jouw persoonlijke lekkages.

Makkelijker gezegd; je gaat opzoek naar de momenten waarop je moet leren om nee te zeggen. Of in welke situaties je juist vaker ja mag zeggen.

Hoe ga jij jouw zelfbeeld verbeteren, de theorie

Als een negatief zelfbeeld een optelsom is van jouw slechte ervaringen in het verleden, dan is het logisch om te bedenken dat nieuwe positieve ervaringen in het hier en nu jou gaan helpen. Makkelijker gezegd, het is een kwestie van leren nee te zeggen en assertiviteit te trainen, zodat je energie behouden blijft. Het is dus heel mooi dat je mag gaan groeien in je persoonlijke ontwikkeling.

Om een laag zelfbeeld te verbeteren is het belangrijk om je goed te herinneren wanneer en hoe je terecht kwam in een situatie die jouw zelfbeeld naar beneden haalde. Wanneer dacht je negatief over jezelf. En wanneer voelde je stress vanbinnen.

Als je een vervelende herinnering helder hebt, wanneer je er bewust aan terugdenkt, dan voel je een negatieve emotie opkomen. Wat er gebeurt, is dat er op dat moment in jouw onderbewuste een oordeel wordt geveld over de situatie. Dit oordeel vormt een negatieve emotie. En vanuit die negatieve emotie vorm jij een standpunt, zoals `ik ben niet goed genoeg`.

Wees je bewust van het proces in jouw brein

Het is dus belangrijk dat je je bewust bent van het proces dat er plaatsvindt in je brein. Jouw brein kiest dus een emotie op basis van een zelf gevormd oordeel. De sleutel tot het beschermen van jouw persoonlijke grens en energie blijkt daarom het zelf kiezen van jouw emotie die je koppelt aan een gebeurtenis. De emotie die uiteindelijk de manier bepaalt waarop jij naar jezelf gaat kijken.

Als deze theorie nu duidelijk voor je is, dan kun je aan de slag. Een volgende belangrijke stap is het ontdekken van de prikkel die de negatieve emotie veroorzaakt. Dat kan iets kleins zijn, een gezichtsuitdrukking van iemand, waardoor jij dacht dat je iets verkeerd deed. Of het kan een stemgeluid zijn of een opmerking.

De prikkel wordt dus altijd via je zintuigen waargenomen. Je hoort of ziet iets, waarna je brein hier een betekenis aan gaat geven. Die betekenis is de manier waarop jij naar de situatie kijkt en de manier hoe jij daar over denkt en hoe je het beoordeelt.

Dus hoe positiever de betekenis is die jij kunt geven aan een gebeurtenis, des te minder stress je ervaart en hoe positiever de emotie is als gevolg.

laag zelfbeeld

Hoe kun je jouw zelfbeeld verbeteren, de praktijk

Als je last hebt van een negatief zelfbeeld, dan gaat dat vaak over wat je niet goed kunt of niet goed doet volgens jezelf. Een eerste goede stap in de praktijk is om jezelf niet langer te veroordelen. Zie jouw negatieve eigenschap als een valkuil en niet als iets slechts. Deze valkuil kun je uitleggen als een teveel van het goede, op een bepaald vlak.

Zo kun je meteen een eerste verandering aanbrengen in jouw manier van denken. Want een valkuil, een teveel van het goede, zegt dus ook iets over jouw kwaliteiten. En een kwaliteit is een goede eigenschap.

Om het wat duidelijker te maken volgt hier een voorbeeld.

Stel je kunt niet goed nee zeggen en je hebt het gevoel dat iedereen maar over je heen loopt. Dit is dus jouw valkuil. Het positieve aan deze valkuil is dat jij waarschijnlijk een heel vriendelijk en behulpzaam persoon bent. Je bent alleen teveel doorgeschoten in deze behulpzaamheid.

Wat je nu mag doen, is op zoek gaan naar het tegengestelde van jouw valkuil. Je brengt jezelf opnieuw in balans. Waar je echter voor moet oppassen, is dat je in dit voorbeeld niet juist heel egoïstisch gaat worden. Dat is ook weer teveel van het goede aan de andere kant. Dit laatste noemen we een allergie.

Je gaat dus op zoek naar een mindere mate van de allergie, je zoekt jouw uitdaging. Het doel is de balans vinden tussen jouw valkuil en je goede kwaliteit, zonder door te schieten in je uitdaging of allergie.

laag zelfbeeld

Werken aan een laag zelfbeeld: 9 praktische tips

Er volgen nu enkele tips die je kunnen helpen om je positieve energie en je zelfbeeld te verbeteren:

1. Goed verzorgd maakt positief

Denk even aan het gevoel wanneer je net terug komt van de kapper, of wanneer je de tijd hebt genomen voor een heerlijk warme douche. Je voelt je geweldig, niet? Je voelt je fris, mooi en je lijkt zoveel meer aan te kunnen. En dat is precies de kracht die je zoekt.

Wanneer je dat beetje extra zelfverzekerdheid nodig hebt, verzorg je dan extra goed. En waar die verzorging uit bestaat, dat mag je zelf bepalen. Maar doe het en je hebt de eerste belangrijke stap al gezet.

2. Doe iets positiefs

Een logische tip die volgt op de eerste is lief zijn voor jezelf. Het klinkt zo simpel, maar de uitvoering is nog best lastig. Zo blijkt vaak. Gun jezelf wat je een ander ook zou gunnen. Vraag aan jezelf waar je blij van wordt.

En ga er dan ook voor. Boek dat weekendje weg, ga eens een dagje heerlijk relaxen, gun jezelf die wandeling door het bos of over het strand. Voel waar jij blij van wordt en stel het niet uit. Het hoeft niet duur te zijn en het ligt vaak binnen handbereik.

3. Denk positief

Het leven kan soms vol lopen met onverwachte zaken, complicaties en problemen. De kunst is om je hier niet langer op te focussen.
Bedenk dat elk probleem een oplossing kent. Maak iedere hindernis duidelijk voor jezelf. Schrijf het op en maak het vooral klein. Focus je op de oplossing en niet op het probleem.

Vooral wanneer je last hebt van een verlaagd zelfbeeld, is het moeilijk om dit niet erbij te betrekken. Het heeft je immers al vaak in de weg gestaan. Maar vanaf nu richt je je niet meer op je lage zelfbeeld. Je richt je niet meer op de gevolgen die het voor je heeft gehad tot nu toe. Maar zoek naar de weg die jou leidt tot zelfverzekerdheid.

4. Lees positief

Bedenk dat kennis gelijk staat aan macht. Daarom kan het lezen van boeken en artikelen inspirerend voor je zijn en vind je antwoorden op vragen die je had. Je verzamelt meer kennis en kennis maakt je zelfverzekerder.

5. Werk aan positieve lichaamstaal

Ga naar buiten en wees trots op jezelf. Verbeter je houding, geen neerhangende schouders meer of een verbeten gezicht. Laat je blije hart je uitstraling zijn. En ook al voel je je moe en futloos, wat absoluut oké is. Toch helpt het om je houding te veranderen, want een positieve houding beïnvloedt direct je gemoedstoestand. Snelle winst voor jou dus.

6. Jezelf vergelijken is niet positief

Vaak vergeet je dat je uniek bent. Er is niemand anders op deze wereld die hetzelfde is als jij. Wees daarom trots en stop met jezelf te vergelijken. Dat is namelijk nooit eerlijk. Vergelijken is een grote valkuil om je gemoedstoestand en je zelfverzekerdheid flink omlaag te halen. Besef dat er altijd mensen zijn die iets beter kunnen dan jij. Maar de kunst is om dit verschil te accepteren en te geloven dat je beter kunt worden.

7. Positieve mensen geven kracht

Zorg voor lieve mensen om je heen. Familie en vrienden bij wie jij je vertrouwd voelt. Dat hoeven niet veel mensen te zijn, twee of drie echte vrienden zijn al genoeg. Zij geven vooral kracht op de momenten dat het even minder makkelijk gaat. En echte vrienden moedigen je aan om de realiteit te zien, want die is vaak veel mooier en positiever dan jij denkt.

8. Buiten je comfortzone is de wereld ook leuk

Je comfortzone geeft veiligheid. Binnen dit gebied voel je je het aller fijnste. Toch kan de comfortzone voor iemand met een laag zelfbeeld vaak klein zijn en steeds een beetje kleiner worden. Dit komt doordat je denkt dat de wereld buiten jouw zone je angstig maakt, onzeker en je denkt dat jij daar niet kunt functioneren.

Het tegenovergestelde is vaak waar. Trakteer jezelf daarom eens op een uitstapje buiten die comfortabele zone. Ga eens op de eerste rij zitten bijvoorbeeld. Breng een bezoekje aan die tante die je al heel lang niet meer gesproken hebt. Of ga lekker uiteten als je dat al tijden niet meer hebt gedaan.

Wanneer je kleine stapjes zet buiten je zone, dan zul je zoveel trotsheid ervaren. Dát is hoe zelfverzekerdheid aanvoelt, en dat is wat jij verdient.

9. Schrijf positief

Als laatste volgt nu een praktische oefening die je gaat helpen om je hersenen te trainen in positief denken. Voordat je gaat slapen leg je een pen en een papier op je nachtkastje. Elke avond schrijf je 4 punten op waarover jij trots bent op jezelf. Iets dat je die dag goed hebt gedaan.

Bijvoorbeeld: je hebt lekker gekookt, je was liefdevol voor jezelf of je hebt de file op weg naar huis geaccepteerd zonder boos te worden. De volgende ochtend, wanneer je wakker wordt, lees je dit lijstje.

In de avond herhaal je de opdracht en de ochtend erna is je lijstje weer langer. Doe deze opdracht 30 dagen lang.

Wat is de theorie achter deze oefening?

Het is bewezen dat je brein werkt met zelf gevormde paden. Zo is er ooit ook een pad aangelegd door steeds opnieuw negatief te denken over jezelf. Er is een patroon ontstaan. Het mooie achter deze wetenschap is, dat wanneer je een negatief pad kunt vormen, je dus ook een positief pad kunt aanleggen in je hersenen.

Dit aanleggen begint wanneer je 30 dagen lang iedere ochtend en avond opnieuw positieve punten aanlevert aan je brein. Uiteraard moet een nieuw pad altijd eerst belopen worden, voordat het kan inslijten. En dat kost tijd. Geef daarom niet te snel op wanneer je denkt dat het zinloos is.

Met behulp van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat herhaling ervoor zorgt dat bestaande verbindingen in de hersenen nog sterker worden en dat er zich nieuwe paden kunnen vormen tussen verschillende delen van het brein.

Wanneer we onszelf dus een positief beeld van de toekomst, positieve gedachtes of wensen bewust en met regelmaat voor de geest halen en ons inbeelden, dan creëren we hiermee een nieuw pad.

Een smal weggetje dat uiteindelijk een snelweg kan worden. Een snelweg die ons vrolijk en dankbaar maakt en ons leidt langs de positieve ervaringen van ons leven. Op weg naar meer zelfliefde en een mooi en positief zelfbeeld.

Direct aan de slag met jouw lage zelfbeeld?

Laat hier je e-mailadres achter en je ontvangt van mij 7 dagen lang iedere dag GRATIS een inspirerende mail in je mailbox. In elke mail vind je een praktische opdracht waar je direct mee aan de slag kan!

    Comment Section

    1 reactie op “Word mooi zoals je bent: werken aan een laag zelfbeeld


    Door Martine Ravensbergen op 5 september 2019

    Ik vindt het artikel heel interessant en ga hiermee aan de slag.

    Plaats een reactie


    *