26 manieren om stress te verminderen

26 manieren om stress te verminderen

Jij bent duidelijk iemand die last heeft van een berg stress. Je voelt je de hele dag gehaast en doet niks anders dan lijstjes maken en zoveel mogelijk dingen afstrepen.

Je bent voor je gevoel nooit klaar en bent aan het einde van de dag gesloopt. In bed probeer je wanhopig om alles wat nog niet klaar is mentaal op je lijstje te plaatsen. En de volgende dag als de wekker gaat begin de hele ellende opnieuw.

Hoe ik dit allemaal van je weet? Ten eerste: been there, done that. Ten tweede: je leest dit artikel. Grote bofferd die je bent heb ik speciaal voor jou 26 manieren om stress te verminderen opgeschreven.

1. Een opgeruimd huis

Opruimen geeft een heerlijk gevoel. Van te voren heb je vaak geen zin maar als je eenmaal bezig bent is er vaak geen houden meer aan. En als de boel aan kant is heb je niet alleen een opgeruimd huis maar ook een opgeruimd hoofd.

2. Pak een boek

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lezen minder stress hebben en een betere kwaliteit van leven. Of dat nou echt aan het lezen ligt of aan het jezelf rust gunnen weet ik niet. Maar het werkt blijkbaar wel.

3. Ga de tuin in

Wanneer je ergens bent waar veel planten zijn, schijnen je hartslag en bloeddruk te dalen. Daarnaast ervaar je minder spanning. Daarbij komt dat het heerlijk rustgevend is om met je handen in de aarde te zitten.

4. Laat je creativiteit de vrije loop

Niks meer ontspannend dan creatief bezig zijn. Of je nou gaat schilderen, boetseren, punniken, dichten of vingerverven, laat je creativiteit stromen en de stress vloeit weg. En kom niet met het excuus dat je niet creatief bent. Iedereen heeft het in zich. Ook jij.

5. Frisse lucht

Ga naar buiten waar de vogeltjes fluiten en waar het zonnetje zo heerlijk schijnt. Er is niet voor niets een liedje over geschreven. Frisse lucht geeft letterlijk je brein meer lucht waardoor je automatisch ontspant. Dus kom uit die suffe kantoortuin en ga een blokje om.

6. Over zon gesproken

Ik ken niemand die niet houdt van de zon. Net alsof wij mensen zonnecollectoren zijn die pas functioneren als we voldoende opgeladen zijn. Perfect excuus om heerlijk op het terras te gaan hangen met een ijskoud glas witte wijn. Een biertje mag natuurlijk ook.

7. Over alcohol gesproken

Eigenlijk mag ik dit niet noemen als manier om stress te reduceren maar voor mij werkt het als een trein. Met mate dan anders werkt het averechts. Ik ontspan helemaal en laad vervolgens compleet op als ik een goed gesprek heb onder het genot van een glas wijn.

Het liefst in zo’n groot glas. Heerlijk. De ontspanning kan overigens ook aan het goede gesprek liggen natuurlijk.

8. Dit is een rare

Ok, ik was ook een beetje verbaasd maar het schijnt dat één minuut lang bubbelfolie laten knappen hetzelfde effect heeft als een massage van een half uur. Deze moet ik ook nog even testen.

9. Doos bonbons

Dat je gelukkig wordt van chocolade is volgens mij tegenwoordig wel duidelijk. Maar dan moet je wel die extra pure hebben. Toch kan die in mijn smaakwereld niet op tegen een goede bonbon.

Volgens mij werkt die goede bonbon veel beter tegen stress. Zolang je niet het hele bakje leeg eet want dan krijg je weer stress omdat je teveel calorieën eet.

10. Ga uit contact

Eigenlijk is het heel simpel. Stop je telefoon in een dikke sok en leg hem achter in de kast. Geen belletjes, appjes, facebook, instagram, selfies, nieuws en achterklap voor jou voor één avond. Moet je eens opletten hoe relaxed je daar van wordt.

11. Eenvoudig leven

Maak je leven simpeler. Minder zogenaamde vrienden, minder gadgets, minder troep in huis, minder sociale verplichtingen en minder moeten van jezelf. Vooral heel veel meer van minder en je leven wordt haast stress vrij. Nou is dit natuurlijk niet voor iedereen haalbaar dus begin eens met minder moeten van jezelf.

12. Vind iets wat je leuk vindt en doe het voor altijd

Voor iedereen op deze aardkloot is er wel iets te doen waar ze helemaal warm van worden. Voor de een is dit dus punniken, voor de andere is het skydiven. Ontdek wat het is voor jou en doe het zo vaak als je kan.

13. Ontdek de kracht van je gedachten

Als jij denkt dat je het zwaar hebt, dan heb je het zwaar. Als jij denkt dat alles stom is, dan is alles stom. Als jij denkt dat je druk bent, dan ben je druk. Keer hem eens om. Als jij denkt dat het allemaal best meevalt, dan valt het allemaal best mee. Denk jezelf gelukkig en ontspannen.

14. Lach zo vaak als je kan

Voel je je rot? Probeer eens een glimlach op je gezicht te toveren. Als het goed is voel je je direct een stuk beter. Stel je voor wat de slappe lach doet met een mens. Zo’n lachbui blaast alle stress en sombere gedachten weg.

Dus maak een grap, lach om een domme mop en ga naar een cabaretvoorstelling. Lach zoveel je kan.

15. Dans je stress weg

Zware dag gehad en aan het fitten op je kinderen? Zet youtube aan en ga zo debiel dansen als je kan. Je kinderen vinden het geweldig en jij kan al je stress van je af dansen. Aanrader op YouTube is Tante Rita. Hilarisch om te zien en helemaal om mee te dansen!

16. Stilte

Het is wetenschappelijk bewezen dat stilte niet alleen je stresslevel verlaagd, je hersenen krijgen ook nog eens de kans om te herstellen waardoor je concentratie een stuk beter wordt. Dus trek je af en toe terug en geniet van even helemaal niks.

17. Zet een muziekje aan

Muziek heeft een invloed op hoe we ons voelen. Rustige muziek zorgt voor een lagere productie van stresshormonen en maakt endorfine vrij in de hersenen waardoor we ons blijer en relaxter voelen. Maar let op, ga wel voor rustige muziek.

Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld Rammstein niet echt bevorderlijk is voor het terugdringen van je stressniveau. Maar ieder zijn Ding natuurlijk…

18. Knuffelen met dieren

Knuffel zo vaak je als je kan met een dier. Het verlaagt je stressniveau en geeft je een blij en ontspannen gevoel. Al vraag ik me af of dit ook zo is als je een slang knuffelt maar een kat of een hond werkt in ieder geval lijkt me. Net zoals paarden, die schijnen je ook enorm te kunnen helpen ontspannen.

19. Knuffelen met mensen

Je moet wel even zeker weten dat je toestemming hebt maar over het algemeen werkt het knuffelen met mensen nog beter dan met dieren. Door te knuffelen met een soortgenoot voel je je gewaardeerd, geliefd en/of getroost. Precies wat je nodig hebt als je  flink gestrest bent.

20. Leer accepteren

Leer accepteren dat je niet overal invloed en al helemaal geen controle over hebt. Het heeft dus geen zin om je hier druk om te maken. Scheelt een hoop stress als je dit kan.

21. Go with the flow

Aansluitend bij het vorige punt. Soms moet je maar gewoon zien hoe het loopt en je niet verzetten. Het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat. Als je met deze instelling door het leven gaat heb je een stuk minder stress dan de control freaks onder ons.

22. Quality time met je lief

Soms vergeten we in alle drukte de mensen van wie we het meeste houden. Verras je lief dus met een romantisch uitje. Het hoeft niet direct een weekend weg te zijn, met een picknickmand aan het water doet ook al wonderen voor je liefdesleven.

23. Chaos is een natuurwet

Chaos zal er altijd zijn. Ook al doen we met z’n alleen heel hard ons best om dit te veranderen. Stel je flexibel op en ontdek de mooie verrassingen die chaos voor jou in petto heeft. Go with the flow.

24. Soms gaat alles mis

Je hebt van die dagen waarop niks loopt zoals gepland. Dit zal wel wat met het vorige punt te maken hebben. Laat het gebeuren en blijf lachen. Meer kun je niet doen.

25. Haal adem

Word je gek van de stress? Ga zitten, focus je op waar je lijf de vloer of stoel raakt en haal een paar keer haal diep adem. Als je dit doet ben je heel even stressvrij. Dit kan net genoeg zijn om overzicht te scheppen.

26. One minute meditation

De iets uitgebreidere versie van het vorige punt. De one minute meditation. In dit filmpje zie je hoe je dit kunt doen. Als je dit een paar keer per dag herhaalt kom je de dag door met veel minder stress dan normaal.

Welke manieren om stress te verminderen werken voor jou?

Nou? Welke van bovenstaande manieren om stress te verminderen werken voor jou? Of heb jij andere dingen die goed werken tegen stress? Zet ze even hier onder neer, dan voeg ik ze toe aan mijn volgende lijstje.

#ontstressen#stress#stress verminderen
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk