Heb jij last van faalangst? Doe de faalangst test

Heb jij last van faalangst? Doe de faalangst test

De meeste mensen van ons zijn wel eens zenuwachtig en zien ergens tegen op. Als je voor een grote groep moet spreken, een belangrijke vergadering moet voorzitten of een sollicitatiegesprek hebt. Volkomen normaal omdat soort dingen spannend te vinden.

Maar wanneer gaat iets spannend vinden van ‘normaal’ naar ‘abnormaal’? Met andere woorden, wanneer heb je nou echt last van faalangst?

We spreken van faalangst als de spanning die je ervaart je prestatie dusdanig beïnvloed dat je niet voldoende meer functioneert. Je komt bijvoorbeeld niet meer uit je woorden of je kunt niet meer nadenken tijdens een belangrijk examen.

Faalangst is op te splitsen in drie categorieën: motorische faalangst, cognitieve faalangst en sociale faalangst.

Motorische faalangst

Motorische faalangst heeft te maken met het wel of niet kunnen gebruiken van je lichaam op in spannende situaties. Het afrijden voor je rijbewijs is hier een mooi voorbeeld van. Mensen met motorische faalangst kunnen zich in dit soort situaties verlamt voelen. Hun lichaam doet niet meer wat het normaal prima kan als het niet onder druk staat.

Cognitieve faalangst

Wanneer je een examen verpest van een belangrijke cursus omdat je je hersenen acuut niet meer kunt gebruiken, heb je last van cognitieve faalangst. Cognitieve faalangst heeft dus te maken met het niet kunnen toepassen van kennis terwijl je je wel goed hebt voorbereid.

Sociale faalangst

De laatste is sociale faalangst. Deze categorie heeft te maken met hoe jij je gedraagt in contact met andere mensen. Functioneer jij niet meer als je voor een grote groep moet staan of misschien breek het koude zweet je al uit als een vreemde je aanspreekt op straat? Dan heb je waarschijnlijk last van sociale faalangst.

Faalangst test

Je weet je van jezelf vaak wel of je faalangst hebt of niet. En in welke situaties dit is. Om het zeker te weten kun je onderstaande faalangst test doen door de vragen beantwoorden met ja of nee. Tel vervolgens de keren dat je ‘ja’ hebt geantwoord bij elkaar op en lees de uitleg onder de vragenlijst.

o   Ik betrek mislukkingen vaak op mezelf

o   Ik ben een doemdenker en er spoken regelmatig rampscenario’s door mijn hoofd

o   Tijdens de voorbereidingsfase vertoon ik vaak uitstelgedrag

o   Ik sta niet graag voor een groep mensen om mijn verhaal te vertellen

o   Ik krijg het niet voor elkaar om te presteren om mijn echte niveau

o   Van te voren denk ik dat dat het toch wel weer mis gaat

o   Tijdens de voorbereidingen heb ik vaak hoofdpijn of maagpijn

o   Ik kan niet slapen de avond voor ik moet presteren

o   Het lijkt wel of mijn hersenen niet functioneren op het moment suprême

o   Ik ben erg onzeker over mezelf

o   Ik krijg geen hap door mijn keel voor ik moet presteren

o   Ik denk vaak na over wat een ander van mij vindt

o   Ik heb soms het gevoel dat ik verlamt ben als ik iets belangrijks moet doem

o   Ik kan moeilijk complimenten in ontvangst nemen

o   Ik kan maar moeilijk omgaan met kritiek

0 – 3 punten

Je hebt absoluut geen last van angst om te falen. Mogelijk voel je je wel eens wat gespannen voordat je moet presteren maar dat is gezonde spanning die je scherp houdt waardoor je beter presteert.

4 – 7 punten

De spanning kan bij jou behoorlijk oplopen. Het kan zijn dat je een lichte vorm van faalangst hebt. Lees dit artikel voor tips over hoe je hier mee om kunt gaan.

8 – 15 punten

Jij hebt duidelijk last van faalangst waardoor je vaak presteert onder je eigen kunnen. Het is slim om hulp te zoeken of misschien heb je wat aan deze tips.

Verrassend?

En? Is de uitslag verrassend? Ik kan het me haast niet voorstellen. Angst is een hele duidelijke emotie dus jij weet zelf wel of jij vaak angstig bent in bepaalde situaties.

Als je vaak angstig bent is het wel heel belangrijk hier iets mee te doen. Angst beperkt je in je kunnen en kan je leven beheersen. Mogelijk heb je wat aan deze online cursus zelfvertrouwen. Deze e-cursus bevat praktische oefeningen en technieken waarmee je in 9 weken meer zelfvertrouwen krijgt.

Faalangst test

Heb jij nog een tip voor een goede faalangst test voor volwassenen? Laat het hier onder even weten. Wie weet heeft iemand anders er nog wat aan.

#faalangst#test#zelfvertrouwen
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk