Toe aan rust in je hoofd? Top inzicht + 26 tips
14 februari 2017 
in Mind

Toe aan rust in je hoofd? Top inzicht + 26 tips

Ben jij ook toe aan rust in je hoofd? Don’t worry, je bent niet de enige. In onze maatschappij vol snelheid en prikkels is het haast ondenkbaar dat er mensen zijn die hier niet tegenaan lopen.

Veel mensen zijn alleen maar gefocust op negatieve dingen. Hun brein is constant op zoek naar oplossingen voor de problemen die ze hebben. Of voor de problemen die ze denken te hebben. Een belangrijk verschil. En dat brengt bij direct bij het inzicht dat ik je wil meegeven.

Is het wel jouw probleem?

Vraag jezelf af bij alles waar je je druk om maakt of het überhaupt jouw probleem is. Of is het simpelweg andermans verantwoordelijkheid? Vooral de pleasers onder ons zijn geneigd zich verantwoordelijk te voelen voor problemen van een ander. Niet doen dus.

Je vader is jarig

Stel, je vader viert zijn 65ste verjaardag. Jij zit met een kind thuis wat niet helemaal fit is. Het liefst wil je thuis blijven omdat je weet dat je kind het niet fijn gaat vinden op die verjaardag met al die mensen. Vervolgens ga je je druk zitten maken om wat je vader er van zal vinden dat jullie niet komen.

Maar is dat jouw probleem? Of is dat het probleem van je vader? JOUW probleem is dat JOUW kind niet lekker in zijn vel zit. Daar moet je iets mee.

Je kunt bijvoorbeeld oppas regelen en zonder kind naar de verjaardag gaan. Dan is je vader blij maar waarschijnlijk voelt je kind zich rot omdat ieder ziek kind zijn moeder in de buurt wil hebben. Jij voelt je hier vervolgens weer schuldig over.

Dus omdat je vader iets mogelijk niet leuk vindt, voelen jij én je kind zich niet happy. Niet helemaal logisch toch?

Je collega heeft een bruiloft

Ander voorbeeld. Een collega heeft een bruiloft en wil graag vrij hebben. Jij hebt aangegeven misschien zijn dienst over te kunnen nemen maar nu moet toevallig jouw partner die dag ook iets belangrijks doen.

Jij kunt dus niet en voelt je hier lullig over naar je collega. Grote kans dat jouw collega gaat zitten brommen op jou omdat hij er min of meer vanuit ging dat jij wel zou kunnen. Maar is dat JOUW probleem? Of het probleem van je collega?

Verantwoordelijk voor het probleem van een ander

Veel problemen ontstaan omdat je je verantwoordelijk gaat voelen voor iets wat eigenlijk het probleem van een ander is. Je beste vriendin heeft relatieproblemen en vraagt jou om advies. Moet ze bij hem blijven of bij hem weg gaan.

Jij wilt haar graag helpen en geeft je mening. Je zegt dat het een eikel is en ze gewoon haar spullen moet pakken en bij hem weg moet gaan. Door dit te zeggen wordt het in één keer ook jouw probleem.

Als zij weggaat en ze krijgt spijt ben jij namelijk degene die heeft gezegd dat ze weg moest gaan. Als ze blijft en wordt weer heel gelukkig met hem, blijf jij degene die heeft gezegd dat hij een eikel is. Kleine kans dat je nog getuige mag zijn op hun bruiloft.

Laat de problemen waar ze zijn

Vaak is het zo dat als je de problemen van een ander op je neemt je het nooit goed kan doen. Laat dus de problemen waar ze zijn. Je kunt best iemand advies geven maar wees hier voorzichtig mee.

Vooral omdat mensen graag verantwoordelijkheid uit handen geven. Het is altijd fijn om een ander de schuld te kunnen geven als iets mis gaat. Been there done that.

26 tips voor meer rust in je hoofd

Naast bovenstaand inzicht wil ik je ook nog een aantal concrete tips meegeven voor meer rust in je hoofd. Ik zou ze niet alle 26 tegelijk proberen in te voeren want dat kan nogal stressvol zijn. Stapje voor stapje dus is mijn advies.

1. Een opgeruimd huis

Opruimen geeft een heerlijk gevoel. Van te voren heb je vaak geen zin maar als je eenmaal bezig bent is er vaak geen houden meer aan. En als de boel aan kant is heb je niet alleen een opgeruimd huis maar ook een opgeruimd hoofd.

2. Pak een boek

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lezen minder stress hebben en een betere kwaliteit van leven. Of dat nou echt aan het lezen ligt of aan het jezelf rust gunnen weet ik niet. Maar het werkt blijkbaar wel.

3. Ga de tuin in

Wanneer je ergens bent waar veel planten zijn, schijnen je hartslag en bloeddruk te dalen. Daarnaast ervaar je minder spanning. Daarbij komt dat het heerlijk rustgevend is om met je handen in de aarde te zitten.

4. Laat je creativiteit de vrije loop

Niks meer ontspannend dan creatief bezig zijn. Of je nou gaat schilderen, boetseren, punniken, dichten of vingerverven, laat je creativiteit stromen en de stress vloeit weg. En kom niet met het excuus dat je niet creatief bent. Iedereen heeft het in zich. Ook jij.

5. Frisse lucht

Ga naar buiten waar de vogeltjes fluiten en waar het zonnetje zo heerlijk schijnt. Er is niet voor niets een liedje over geschreven. Frisse lucht geeft letterlijk je brein meer lucht waardoor je automatisch ontspant. Dus kom uit die suffe kantoortuin en ga een blokje om.

6. Over zon gesproken

Ik ken niemand die niet houdt van de zon. Net alsof wij mensen zonnecollectoren zijn die pas functioneren als we voldoende opgeladen zijn. Perfect excuus om heerlijk op het terras te gaan hangen met een ijskoud glas witte wijn. Een biertje mag natuurlijk ook.

7. Over alcohol gesproken

Eigenlijk mag ik dit niet noemen als manier om stress te reduceren maar voor mij werkt het als een trein. Met mate dan anders werkt het averechts. Ik ontspan helemaal en laad vervolgens compleet op als ik een goed gesprek heb onder het genot van een glas wijn.

Het liefst in zo’n groot glas. Heerlijk. De ontspanning kan overigens ook aan het goede gesprek liggen natuurlijk.

8. Dit is een rare

Ok, ik was ook een beetje verbaasd maar het schijnt dat één minuut lang bubbelfolie laten knappen hetzelfde effect heeft als een massage van een half uur. Deze moet ik zelf ook nog even testen.

9. Doos bonbons

Dat je gelukkig wordt van chocolade is volgens mij tegenwoordig wel duidelijk. Maar dan moet je wel die extra pure hebben. Toch kan die in mijn smaakwereld niet op tegen een goede bonbon.

Volgens mij werkt die goede bonbon veel beter tegen stress. Zolang je niet het hele bakje leeg eet want dan krijg je weer stress omdat je teveel calorieën eet.

10. Ga uit contact

Eigenlijk is het heel simpel. Stop je telefoon in een dikke sok en leg hem achter in de kast. Geen belletjes, appjes, facebook, instagram, selfies, nieuws en achterklap voor jou voor één avond. Moet je eens opletten hoe relaxed je daar van wordt.

11. Eenvoudig leven

Maak je leven simpeler. Minder zogenaamde vrienden, minder gadgets, minder troep in huis, minder sociale verplichtingen en minder moeten van jezelf. Vooral heel veel meer van minder en je leven wordt haast stress vrij. Nou is dit natuurlijk niet voor iedereen haalbaar dus begin eens met minder moeten van jezelf.

12. Vind iets wat je leuk vindt en doe het voor altijd

Voor iedereen op deze aardkloot is er wel iets te doen waar ze helemaal warm van worden. Voor de een is dit dus punniken, voor de andere is het skydiven. Ontdek wat het is voor jou en doe het zo vaak als je kan.

13. Ontdek de kracht van je gedachten

Als jij denkt dat je het zwaar hebt, dan heb je het zwaar. Als jij denkt dat alles stom is, dan is alles stom. Als jij denkt dat je druk bent, dan ben je druk. Keer hem eens om. Als jij denkt dat het allemaal best meevalt, dan valt het allemaal best mee. Denk jezelf gelukkig en ontspannen.

14. Lach zo vaak als je kan

Voel je je rot? Probeer eens een glimlach op je gezicht te toveren. Als het goed is voel je je direct een stuk beter. Stel je voor wat de slappe lach doet met een mens. Zo’n lachbui blaast alle stress en sombere gedachten weg.

Dus maak een grap, lach om een domme mop en ga naar een cabaretvoorstelling. Lach zoveel je kan.

15. Dans je stress weg

Zware dag gehad en aan het fitten op je kinderen? Zet youtube aan en ga zo debiel dansen als je kan. Je kinderen vinden het geweldig en jij kan al je stress van je af dansen. Aanrader op YouTube is Tante Rita. Hilarisch om te zien en helemaal om mee te dansen!

16. Stilte

Het is wetenschappelijk bewezen dat stilte niet alleen je stresslevel verlaagd, je hersenen krijgen ook nog eens de kans om te herstellen waardoor je concentratie een stuk beter wordt. Dus trek je af en toe terug en geniet van even helemaal niks.

17. Zet een muziekje aan

Muziek heeft een invloed op hoe we ons voelen. Rustige muziek zorgt voor een lagere productie van stresshormonen en maakt endorfine vrij in de hersenen waardoor we ons blijer en relaxter voelen. Maar let op, ga wel voor rustige muziek.

Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld Rammstein niet echt bevorderlijk is voor het terugdringen van je stressniveau. Maar ieder zijn Ding natuurlijk…

18. Knuffelen met dieren

Knuffel zo vaak je als je kan met een dier. Het verlaagt je stressniveau en geeft je een blij en ontspannen gevoel. Al vraag ik me af of dit ook zo is als je een slang knuffelt maar een kat of een hond werkt in ieder geval lijkt me. Net zoals paarden, die schijnen je ook enorm te kunnen helpen ontspannen.

19. Knuffelen met mensen

Je moet wel even zeker weten dat je toestemming hebt maar over het algemeen werkt het knuffelen met mensen nog beter dan met dieren. Door te knuffelen met een soortgenoot voel je je gewaardeerd, geliefd en/of getroost. Precies wat je nodig hebt als je  flink gestrest bent.

20. Leer accepteren

Leer accepteren dat je niet overal invloed en al helemaal geen controle over hebt. Het heeft dus geen zin om je hier druk om te maken. Scheelt een hoop stress als je dit kan.

21. Go with the flow

Aansluitend bij het vorige punt. Soms moet je maar gewoon zien hoe het loopt en je niet verzetten. Het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat. Als je met deze instelling door het leven gaat heb je een stuk minder stress dan de control freaks onder ons.

22. Quality time met je lief

Soms vergeten we in alle drukte de mensen van wie we het meeste houden. Verras je lief dus met een romantisch uitje. Het hoeft niet direct een weekend weg te zijn, met een picknickmand aan het water doet ook al wonderen voor je liefdesleven.

23. Chaos is een natuurwet

Chaos zal er altijd zijn. Ook al doen we met z’n alleen heel hard ons best om dit te veranderen. Stel je flexibel op en ontdek de mooie verrassingen die chaos voor jou in petto heeft. Go with the flow.

24. Soms gaat alles mis

Je hebt van die dagen waarop niks loopt zoals gepland. Dit zal wel wat met het vorige punt te maken hebben. Laat het gebeuren en blijf lachen. Meer kun je niet doen.

25. Haal adem

Word je gek van de stress? Ga zitten, focus je op waar je lijf de vloer of stoel raakt en haal een paar keer haal diep adem. Als je dit doet ben je heel even stressvrij. Dit kan net genoeg zijn om overzicht te scheppen.

26. One minute meditation

De iets uitgebreidere versie van het vorige punt. De one minute meditation. In dit filmpje zie je hoe je dit kunt doen. Als je dit een paar keer per dag herhaalt kom je de dag door met veel minder stress dan normaal.

Nog niet genoeg inspiratie?

Mocht je nou nóg meer inspiratie en tips willen voor meer rust in je hoofd, lees dan onderstaand boek eens. Je leert hoe je een meer rust krijgt in je hoofd, hoe je meer ruimte neemt voor jezelf en hoe je je lijf beter kunt gaan voelen.

Vanuit daar ga je aan de slag met heel bewust kiezen voor wat jij wil in het leven. Een praktisch boek wat veel rust brengt. Must read voor de ‘wandelende hoofden’ onder ons.

Over de schrijver
Ik ben Bregtje en ik schrijf met regelmaat en heel veel liefde artikelen waarmee ik (hopelijk) bijdraag aan de persoonlijke en spirituele ontwikkeling van mijn medemens. Mijn bijdrage om deze wereld een stukje mooier te maken.
Jezelf op de eerste plek zetten. Doe het nou eens dames! - Change of Heart
Door

Jezelf op de eerste plek zetten. Doe het nou eens dames! - Change of Heart

op 27 Feb 2017

[…] Hoe vind ik rust in mijn hoofd? Voel je niet altijd verantwoordelijk! […]

Reactie plaatsen

Op zoek naar andere artikelen?

arrow_drop_up arrow_drop_down