Zo ga je om met irritaties

Zo ga je om met irritaties

Ik ben de laatste tijd nogal snel geïrriteerd. Mijn vriend vond dat ik maar een blog over moest schrijven over mijn irritaties. Heel irritant.

Ik gaf als antwoord dat ik me voornamelijk aan hem irriteer dus het hele artikel zou dan over hem zou gaan. Dat vond hij toch niet zo’n goed idee. Mietje.

Maar hij zette mij wel aan het denken. Hoe komt het dat ik me met vlagen zo ontzettend kan irriteren? Aan mijn vriend dus. Maar ook aan mijn kinderen. En vooral ook aan mezelf.

Ligt dat aan een tekort aan energie en slaap? Of is het is iets anders?

Wat is irritatie eigenlijk?

Er zijn twee soorten van irritatie. De tijdelijke irritatie en de eeuwige irritatie. De tijdelijke irritatie is tijdelijk en dus oplosbaar. De eeuwige irritatie gaat nooit meer weg. Je moet dus een manier vinden om hier mee om te gaan.

Tijdelijke irritatie

Een voorbeeld van tijdelijke irritaties zijn de welbekende rondslingerende sokken van je partner. Of het dopje van de tandpasta dat niet op de tube wordt gedraaid. Beide gelukkig geen dingen waar ik me snel aan irriteer.

Ik irriteer me bijvoorbeeld wél aan gebruikte theezakjes in de gootsteen of mijn zoontjes die altijd wegrennen als ik ze wil aankleden of hun haren wil kammen.

Deze voorbeelden zijn gelukkig niet permanent. Als je gewoon uitspreekt wat je dwars zit heb je grote kans dat je partner de volgende keer wel zijn eigen sokken opruimt. En als je een tube tandpasta koopt met een dop die je vast zit aan de tube is dat probleem ook opgelost.

Bij deze heb ik trouwens ook mijn vriend duidelijk gemaakt dat gebruikte theezakjes in de gootsteen echt niet kunnen. (Hem kennende vind ik er vanavond minstens twintig in de gootsteen als hij dit artikel heeft gelezen. Maar dat terzijde.)

Eeuwige irritatie

Een voorbeeld van een eeuwige irritatie is bijvoorbeeld het altijd te laat komen van je beste vriendin. Het zit hoogstwaarschijnlijk in haar karakter dat ze het niet zo nauw neemt met de tijd. Dit gaat dus ook echt niet veranderen.

Je hebt dan twee keuzes, of je blijft je er voor altijd aan irriteren of je leert er mee omgaan. Dit kun je doen door zelf ook wat meer tijd te nemen als je met haar afspreekt. Of je gebruikt de tijd dat je zit te wachten op haar om je agenda goed bij te werken. Of mijn blog te lezen natuurlijk.

Iedereen heeft verschillende irritaties

Wat voor de één een enorme bron van irritatie is hoeft voor een ander helemaal geen vervelende gevoelens op te roepen. Irritatie hangt samen hoe tolerant je bent en met wat je verwachtingen zijn.

Beide worden beïnvloed door hoe je in je vel zit. Ben je moe, verkouden en heb je net ruzie gehad met je partner? Grote kans dat je eerder geïrriteerd bent dan normaal. Als je wat minder vaak geïrriteerd wilt zijn is het van belang dat je goed voor jezelf zorgt. En minder ruzie maakt natuurlijk.

Chronisch moe

Het kan dus wel kloppen dat ik sneller geïrriteerd ben de laatste tijd. Ik moet sinds twee maanden ’s nachts vaak een paar keer uit bed voor mijn oudste en ben dus chronisch moe. En die extra vakantieribbel boven me broek is ook iets wat me letterlijk niet lekker zit.

Wat zelf te doen bij irritatie

Je kunt je irritatie verminderen of zelfs stoppen door verantwoording te nemen. Alleen jij kunt iets stoppen wat je niet meer wilt. Dit kun je doen door te onderzoeken of de irritatie reëel is, of iets expres gebeurt en wat voor emoties het oproept.

Als iets reëel is moet je je verantwoording nemen en het probleem proberen op te lossen. Spreek de persoon aan waar je je aan irriteert. En ga lekker sporten als je je irriteert aan je dikke billen.

Als je irritatie niet reëel is maar wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld vermoeidheid moet je ook hier je verantwoording nemen. Ga op tijd naar bed en sla een keertje een feestje over als je weet dat het een latertje gaat worden.

Oefening

Als je het lastig vindt om helder te krijgen waarom je je irriteert kun je onderstaande oefening doen.

  • Ga zitten met pen en papier
  • Stel je zelf de vraag: Waar irriteer ik mij aan? Schrijf het antwoord op
  • Stel jezelf de vraag: waarom irriteer ik mij hieraan? Schrijf het antwoord op
  • Werk ieder antwoord wat je gegeven hebt uit met de vraag waarom dat zo is.

Het lijkt een beetje een domme oefening maar door jezelf iedere keer deze vraag te stellen komt je uiteindelijk uit bij het echte pijnpunt.

Heb jij nog tips over hoe jij omgaat met irritaties? Laat het hier onder even weten.

#irritatie#oefening
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk