Doorbreek je slechte gewoontes: 7 simpele stappen

Doorbreek je slechte gewoontes: 7 simpele stappen

Laten we eerlijk zijn. Iedereen heeft ze: slechte gewoontes. De één wat meer of slechter dan de ander maar we hebben ze allemaal. Zelfs ik.

Een slechte gewoonte van mij is dat ik te veel wijn drink. ECHT TEVEEL. Niet dat ik met regelmaat lallend over straat loop maar een glaasje of 2-3 per dag giet ik wel naar binnen. Helaas is dit ook een gewoonte waar ik maar moeilijk afscheid van kan nemen. Het is zo gezellig. Gelukkig zijn er velen met mij die zich schuldig maken aan deze zonde. Gedeelde smart…

Gelukkig zijn alle slechte gewoontes te doorbreken aan de hand van de volgende 7 stappen.

Stap 1: Je moet de gewoonte willen doorbreken

De slechte gewoonte die je in gedachten hebt moet je ook écht willen doorbreken. Als de wil er niet echt is heb je niet voldoende wilskracht en kun je het vergeten. Mijn ‘slechte wijn gewoonte’ is er bijvoorbeeld één die ik stiekem niet wil doorbreken. Ik weet precies waarom ik dit eigenlijk wel zou moeten doen maar toch doe ik het niet. Veel te gezellig.

Stap 2: Maak een lijst met alle redenen waarom je wilt stoppen

Pak pen en papier en maak een lijst met daarop alle redenen die je kunt verzinnen WAAROM je zou moeten stoppen met deze gewoonte. Maak het vooral lekker dramatisch. Print deze lijst vervolgens in je hoofd. Plak hem op de koelkast. Leg hem onder je kussen. Schrijf hem op de spiegel in de badkamer (niet met watervaste stift).

Stap 3: Cold turkey of rustig afbouwen

Nu komt een belangrijke vraag. Ben je het type dat de boel drastisch aanpakt? Direct het roer om? Cold turkey? Of ben je meer iemand die is van de kleine stapjes, rustig afbouwen, het wennen aan de nieuwe situatie. Het maakt niet uit, doe wat bij je past, zo lang je je doel maar bereikt.

Stap 4: Maak een plan en hou je hier aan

Deze stap is heel simpel. Maak een plan. Hou je hier aan. Wat er ook gebeurt.

Stap 5: Vertel het aan iemand

Deel je plan met anderen. Deze personen kunnen je motiveren als je er even doorheen zit. Spreek af dat ze je een flinke schop onder je kont mogen geven als je plan dreigt te mislukken. Knoop er desnoods een weddenschap aan vast als dat je motiveert.

Stap 6: Geef niet op als je faalt

Deze stap is heel belangrijk. Als je plan mislukt, geef jezelf een schop en pak de draad weer op. Bijna niemand komt van een slechte gewoonte af zonder terugval. Het is de kunst om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Pak de lijst van stap 2 er weer even bij en gaan met die banaan.

Ook goed om te weten is dat uit onderzoek is gebleken dat een nieuwe gewoonte pas beklijft na gemiddeld 66 dagen. Even volhouden dus!

Stap 7: Beloon jezelf

Houd jezelf een beloning voor. En beloof jezelf nou geen slagroomtaart als je tien kilo wilt afvallen. Kies dan voor een dagje sauna. Of een nieuwe sportbroek. Of een cursus vliegeren. What ever makes you happy.

Simpel

Is het zo simpel? Nee. Was het maar zo. Slechte gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Maar zeker het proberen waard. En ook al slaag je uiteindelijk niet, je hebt in ieder geval wat geleerd over jezelf. Ook wat waard. Toch?

#gewoontes#motivatie#toekomst
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk