Hooggevoeligheid: bijna 1 op de 5 mensen heeft het dus misschien jij ook wel?

Hooggevoeligheid: bijna 1 op de 5 mensen heeft het dus misschien jij ook wel?

Wauw. Het kwartje is gevallen. Ik snap eindelijk waarom ik me zo irriteer als de tv te hard staat of van het ene op het andere moment last heb van de radio die aanstaat.

Daarom ben ik gesloopt na een weekend vol drukte en vaker chagrijnig als we een huis vol kinderen hebben. Nu snap ik waarom ik niet zo’n feestbeest ben en het heerlijk vind om alleen te zijn.

En eindelijk is er een verklaring voor dat ik zo’n ontzettende marmot ben, heel gevoelig ben voor wat een ander vindt en volledig blokkeer als iemand op mijn vingers kijkt.

Hooggevoeligheid

Ik behoor tot de 15 tot 20% van de mensen die bovengemiddeld gevoelig is. Hooggevoeligheid is de Nederlandse benaming voor een High Sensitive Person (HSP). Iemand die hooggevoelig is, is gevoeliger voor indrukken en prikkels dan gemiddeld.

Het is niet iets om trots op te zijn of je juist voor te schamen. Het is gewoon onderdeel van iemands karakter en kan een hele mooie eigenschap zijn mits je er weet goed mee om te gaan. Wat ik dus niet wist. Oeps. Excuses voor iedereen tegen wie ik een draak ben geweest.

Kenmerken

Hooggevoeligheid is waarschijnlijk erfelijk en komt evenveel voor bij mannen als bij vrouwen. Als jij dus (hoog)gevoelig bent is er een grote kans dat er meer mensen in je familie zijn die dit hebben.

Als je het van jezelf weet kun je het waarschijnlijk ook prima herkennen bij een ander. Ben je benieuwd naar wat de kenmerken zijn van iemand die hooggevoelig is? Lees dan dit artikel eens van Femke de Grijs.

Verschillende gradaties

Natuurlijk heb je verschillende gradaties van gevoelig zijn. Ik denk ook niet dat ik hooggevoelig ben maar gewoon wat gevoeliger dan een ander. Als je echt hooggevoelig bent en je weet dit niet kun je hier behoorlijk last van hebben lijkt mij.

Vooral als je zelf (en je omgeving) niet begrijpt waarom je met bepaalde dingen niet goed kan omgaan. Met name bij kleine kinderen is het moeilijk. Vaak worden HSP kinderen in het hokje van ADHD gestopt. Iets waar je als ouder goed voor moet waken.

10 tips voor de ‘tere zieltjes’

Als je zelf het idee hebt dat je gevoelig of hooggevoelig bent kunnen onderstaande tips van je helpen om beter om te gaan met je gevoeligheid. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag

1. Accepteer het

Accepteer dat je (hoog)gevoelig bent. Het gaat namelijk niet veranderen. Probeer er juist de positieve kanten van te zien.

2. Uit je gevoel

Probeer je gevoel te uiten in een bepaalde creatieve hobby. Bijvoorbeeld acteren, schilderen, muziek of dans.

3. Onderzoek je gevoelige punten

Onderzoek voor welke prikkels je het meest gevoelig bent. Zijn dit geluiden, drukte, slecht weer, negativiteit van andere mensen? Als je dit weet kun je een manier bedenken om hier beter mee om te gaan.

4. Pas op voor stress

Zoek deskundige hulp als je last krijgt van psychische of depressieve klachten, spanningen of angstgevoelens. Hooggevoelige mensen zijn ook vatbaarder voor stress en burn-outs.

5. Trek je tijdig terug

Zorg dat er plekken zijn waar je je rustige kunt terug trekken om je batterij weer op te laden.

6. Ontspan wanneer je kan

Besteed voldoende tijd aan ontspanning. Ga lekker naar de sauna, een mooie wandeling maken, leer hoe je kunt mediteren of trek je terug met een mooi boek.

7. Leef eenvoudig

Maak het leven simpeler. Zorg ervoor dat je niet teveel prikkels krijgt op een dag. Heb je een drukke ochtend gehad? Creëer in de middag en avond wat meer rust. Weinig tv, geen harde muziek en leg de tablet wat eerder weg.

8. Vertrouw op jezelf

Leer op jezelf te vertrouwen en niet op het oordeel van anderen. Jij weet wat het beste voor je is en wat je wel en niet kan handelen.

9. Niet alles heeft met jou te maken

Besef je goed dat niet alles wat anderen zeggen met jou te maken heeft. Als iemand geïrriteerd is kan het zijn dat diegene zelf gespannen is over iets en dat het niks met jou te maken heeft.

10. Zoek ‘soortgenoten’

Zoek andere mensen op die hooggevoelig zijn. Het is prettig om te weten dat er meer mensen zijn die net zo gevoelig zijn voor prikkels als jij. Je kunt je ervaringen delen en tips uitwisselen.

Herken je jezelf?

Ik ben heel benieuwd of jij je herkent in bovenstaande over hooggevoeligheid. Zo ja, laat het me even weten. Ik vind het leuk om te horen hoe jij omgaat met een teveel aan prikkels.

Door

M

op 4 October 2016

Heel herkenbaar allemaal! Als ik thuis ben, en mijn partner heeft de tv aan of radio, of maak het gekker afzuigkap, telefoongeluid aan, dan vraag ik als ik 2 stappen binnen zet of het allemaal even uit mag! Ik slaap met oordoppen, maar als we s'avonds lekker samen Netflix aan het kijken zijn, gaan mijn oordoppen al in en het geluid zacht zodat ik het zo goed als niet hoor. Zo min mogelijk prikkels, ik kom anders niet tot rust en het kost zoveel energie allemaal omdat ook allemaal te moeten verwerken! En gezelliger word ik er niet op! De enkele x dat ik naar een feestje ga, bereid ik me goed voor, oordoppen mee om het geluid van de muziek te dempen en al.het geroezemoes. Zodra het zo druk is dat mensen je geen ruimte meer kunnen geven en vaak tegen je aan staan of lopen, ga ik langzaamaan mn jas pakken en lekker naar huis! Na een ochtend werken op de basisschool, ga ik smiddags heerlijk even mn bed in en bijkomen om alles even te verwerken en mn hoofd en lichaam rust te geven. Kortom stilte is voor mij heel prettig, en geeft mij ook de tijd om over situaties na te denken, en alle onrust van emoties een plek te geven. Negativiteit blijft vaak erg hangen en kan dan rustig even uit elkaar pluizen bij wie het probleem ligt en het dan ook los te laten en daar te laten!

Door

Bregtje

op 4 October 2016

Jeetje Marieke, dat lijkt me heel erg lastig! Wel knap dat je er zoveel rekening mee kan houden. Aan de andere kant, veel keuze heb je natuurlijk ook niet. Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies