Binnen no-time je energieniveau op peil met deze 11 tips

Binnen no-time je energieniveau op peil met deze 11 tips

Voel je je moe en ben je niet vooruit te branden? Lag je de avond daarvoor wel op tijd in bed? Grote kans dat je energieniveau een flinke boost kan gebruiken. Met deze tips ben je zo weer fris en fruitig!

1. Drink voldoende water

Het belang van water drinken wordt echt onderschat. Water is op zuurstof na de belangrijkste substantie voor de menselijke gezondheid. Het is de basis van alle biologische processen in ons lichaam.

Als je niet voldoende water drinkt kan je lichaam niet voldoende de giftige stoffen verwijderen uit je lichaam. Dit heeft natuurlijk consequenties voor je energieniveau. Je gaat je moe voelen en kan last krijgen van allerlei klachten zoals hoofdpijn en gekke pijntjes. Wil je dit voorkomen? Drink dan ongeveer twee liter water per dag.

2. Lach zoveel als je kan

Het is echt waar. Lachen is gezond. Als je lacht komen er namelijk endorfinen vrij. Het zogenaamde gelukshormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat je stresslevel afneemt waardoor je letterlijk gezonder wordt. Neem dus even de tijd om te ginnegappen met je collega’s of gek te doen met je kind. Krijg je energie van!

3. Ga naar buiten

Frisse lucht doet wonderen voor je duffe hoofd. Als jij een paar uur achter je computer zit ben je echt toe aan zuurstof van buiten. Als je dagelijks een half uur wandelt ga je merken dat je je een stuk vitaler voelt.

4. Neem op tijd pauze

Een kleine aanvulling op het vorige punt. Wat voor een werk je ook doet, het is belangrijk dat je op tijd pauze neemt. Ben je heel erg druk? Juist dan is het belangrijk dat je regelmatig even een paar minuten neemt voor jezelf. Tijdens deze paar minuten geef je je stresslevel de kans om weer terug te zakken naar een normaal niveau.

5. Pas je houding aan

Als je in je stoel hangt of als een zombie rondloopt zal je je ook zo voelen. Hou jezelf voor de gek en neem een actieve houding aan. Door deze houding gaan je hersenen denken, hé die is lekker fit, laat ik het lijf een bijpassend gevoel geven.

6. Eet gezond en voldoende

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, eet voldoende gezonde voeding. Ze zeggen niet voor niets vaak ‘je bent wat je eet’. Eet je gezond, dan ben je gezond. Eet je alleen maar rommel, je raad het al, dan ga je je voelen als rommel.

7. Mediteer

Iedere dag tien minuten mediteren kan al genoeg zijn. Je laat even je gedachten voor wat ze zijn en bent volledig in het nu. Door deze tien minuten ben je de rest van de dag meer relax en krijg stress minder snel grip op jou. En minder stress is een hoger energieniveau.

8. Powernap

Als je niet van het mediteren bent kan het ook enorm helpen om een powernap te doen. Let op dat je dit niet langer doet dan 20 minuten want dat is de kans groot dat je je de rest van de dag juist über suf voelt.

9. Minder alcohol

Ik ben dol op een glas wijn (of twee) maar ik kan er niet omheen dat alcohol natuurlijk gewoon gif is. Het kost je lijf heel veel energie om dit uit je lijf te krijgen. Als je mindert met alcohol kan je lijf deze energie gebruiken voor andere dingen.

10. De magie van daglicht

Daglicht is like magic. Daglicht zorgt voor de aanmaak van cortisol. Het hormoon wat er voor zorgt dat we wakker zijn. Als je lichaam te weinig cortisol aanmaakt ga je in de ‘slaapstand’ en ga je je enorm duf voelen. Check als je op kantoor werkt dus even of er wel voldoende daglicht binnen komt. Dit kan je energieniveau enorm beïnvloeden.

11. Ruim op

Ik weet niet precies hoe het werkt maar opruimen geeft een goed gevoel. Je hebt het gevoel dat je wat nuttigs hebt gedaan en dat geeft energie. Dus ook al heb je absoluut geen zin om je kledingkast uit te mesten, gewoon doen. Ik beloof dat je er geen spijt van krijgt.

#energieniveau
Geschreven door Bregtje
What if I fall? Oh darling...what if you fly...?

Dit vind je misschien ook leuk