Page content

Eigenwaarde vergroten met deze 25 tips

Eigenwaarde vergroten met deze 25 tips

Ken je dat, het missen van een goed gevoel over jezelf? Of een goed gevoel over wat je doet, omdat je simpelweg te weinig van jezelf houdt? Wat je hoopt, is dat anderen jou de waardering geven die jij jezelf niet kunt geven. Deze blog geeft jou de meest complete lijst met tips om je eigenwaarde en daardoor je zelfliefde te vergroten.

1. Kom uit je comfortzone

Hiermee wordt bedoeld, dat je dingen gaat doen die jou normaal gesproken een ongemakkelijk gevoel geven. Een simpel voorbeeld: Je bent op het strand en je gaat de zee in. Het verschil van temperatuur maakt het best even lastig en bezorgt je enige weerstand. Toch ga je stapje voor stapje het water in, totdat je uiteindelijk een duik neemt. Je hebt de weerstand die je voelde overwonnen, omdat je het wilde. Je hebt vertrouwen terug gekregen, zodat je weet dat je dit opnieuw weer kunt doen.

2. Geef mogelijkheden een kans

Statistieken laten zien dat je 100% van alle kansen verliest die je niet probeert. Mis je een kans, dan ontwikkel je automatisch een gevoel van verlies. Een zeker gevoel van spijt. Dit gevoel relateer je aan het niet hebben van de moed om de kans een volgende keer wel te grijpen. Denk dus niet meer teveel na en mis geen enkele kans die op jouw pad komt.

3. Ga over tot actie

Iedereen maakt fouten en soms word je om die reden ergens om afgewezen. Dat is een onprettig gevoel. Toch is actie ondernemen de enige manier die energie geeft om te bereiken wat je wil bereiken. Ben je op zoek naar een baan en wacht je thuis totdat de juiste vacature voorbij komt?

Heb je de moed al opgegeven, omdat je al 500 cv`s hebt verstuurd zonder resultaat? Recht je rug, bedenk hoe je het anders kunt gaan aanpakken. Schrijf een blog, neem een video op, ga vrijwilligerswerk doen. Het maakt niet uit welke actie je onderneemt, maar je verlies betreuren, dat is geen actie.

4. Spreek je onderbewuste aan, doe iets nieuws

Deze tip is gerelateerd aan de voorgaande punten. Iets nieuws doen, betekent het verlaten van je comfortzone. Wat je bij deze oefening gaat doen, zijn eenvoudige dingen veranderen. Neem bijvoorbeeld bewust een andere route naar je werk, of haal je boodschappen in een andere supermarkt dan waar je gewend bent. Wat je doet is het uitzenden van een boodschap van “durf” aan je onderbewuste. Deze stap is essentieel in het proces om zelfrespect te verbeteren.

5. Maak altijd datgene af waar je aan begint

Er zijn genoeg momenten dat je aan iets begint, om het vervolgens niet af te maken. Wanneer je een opdracht niet voltooit, geeft dat een verminderd gevoel van capabel zijn om dingen uit te voeren. Dit vertaalt zich in een grotere faalangst. Het vermindert tevens het gevoel van eigenwaarde en geeft een negatief zelfbeeld. Zorg dus altijd dat je afmaakt waar je aan begonnen bent!

6. Formuleer kleine haalbare doelen

Het meest ideale voor je zelfvertrouwen is, om kleine doelen te bepalen die haalbaar zijn. Telkens wanneer je een doel hebt bereikt, zal je merken dat je je grenzen gaat verleggen. Natuurlijk mogen doelen wel ambitieus zijn, maar verdeel deze dan in kleine en haalbare porties.

7. Durf een risico te nemen

We kennen allemaal het gezegde: “Wie geen risico loopt, zal nooit winnen”. En ook al willen we het woord risico vaak niet horen, toch is het de absolute waarheid. Het is geen kwestie van een risico nemen zonder de grootte ervan te meten, maar het is een kwestie van niet te voorzichtig willen zijn. Wanneer je op het punt staat om een klein risico te nemen, maar ergens is er iets dat je zorgen baart? Probeer dan het volgende.

8. Wat is het slechtste dat er kan gebeuren?

Het is een vraag die je helpt om je vertrouwen te winnen, je angsten te overwinnen en je eigenwaarde te vergroten. Stel je het ergste scenario voor en beoordeel of het daadwerkelijk een bedreiging vormt in je leven. Maar in heel weinig gevallen zal de uitkomst van een slecht scenario dramatische gevolgen hebben of mogelijk onomkeerbaar zijn. Bedenk dus, wanneer je angst voelt om een nieuwe actie te ondernemen: “wat is het meest erge dat mij kan overkomen?”.

9. Bepaal je eigen waarden

Weet jij welke waarden voor jou belangrijk zijn? Identificeer je hiermee en leef ernaar. Wanneer je niet duidelijk weet welke waarden belangrijk zijn voor jouw persoonlijke leven, dan ga je min of meer blindelings door het leven. Maar wanneer je duidelijk bent over jouw waarden, dan kun je daar altijd op terugvallen en dat geeft vertrouwen. En het zal absoluut je eigenwaarde vergroten.

10. Heb respect voor jezelf en de wereld om je heen

Het hebben van respect, zowel persoonlijk als op interpersoonlijk niveau, geeft veel zekerheid. Het betekent namelijk dat je de waarden die voor jou belangrijk zijn, niet wilt schenden. Begin daarom met respect hebben voor jezelf. Daarna zul je ongetwijfeld merken dat je zelfrespect en eigenwaarde toegenomen zijn.

11. Accepteer je minder goede kanten

Allemaal hebben we onze minderheden en zwakke punten. Het maakt ons mens. Wanneer je jouw mindere kanten niet accepteert, dan betekent dit dat je een deel van jezelf afkeurt. Je versterkt een negatief zelfbeeld. Buiten dat het pijn doet, mis je hierdoor ook het vertrouwen in jezelf. En vertrouw jij iemand die je afwijst? Niet doen dus, jij bent jij. Je bent uniek, volledig zoals je bent en dat is goed genoeg.

12. Vergeef en voel je vrij

Laat alles achter je waar je je schuldig over voelt of wat je blokkeert. Iedereen heeft wel eens een slechte dag, dus vergeet wat je ooit zei of wat je anders had moeten doen. Schuldgevoel staat zelfvertrouwen in de weg en bevordert een negatief zelfbeeld. Accepteer dat je in het verleden dingen deed, anders dan je had verwacht. Vergeef jezelf en voel je weer vrij.

vergroot je eigenwaarde en voel je vrij

13. Concentreer je op je successen

Het is vaak zoveel comfortabeler om je te focussen op je fouten en mislukkingen. Maar waarom identificeer je jezelf niet met je successen? Je hebt geen successen? Is er niets om trots op te zijn? Heb je nooit iets bereikt met je persoonlijke inspanningen?

Iedereen heeft successen, hoe klein ze ook zijn. Je hebt je school afgerond, je kreeg een kindje, je hebt iemand geholpen, je kreeg een baan… allemaal successen die tellen en waar je absoluut trots op mag zijn. Denk daarom voortaan aan wat je wel bereikt hebt. Je voelt je sterker, capabel en het geeft energie.

14. Zorg goed voor jezelf

Klinkt logisch, maar dat blijkt in de praktijk toch minder waar te zijn. Waarde geven aan je uiterlijk is zeker bij een gebrek aan eigenwaarde een hele klus. Je wacht op de juiste gelegenheid of ziet er überhaupt het nut niet van in. Ik zal je zeggen: “het gezicht is de weerspiegeling van de ziel”. Dus trek leuke kleding aan, repareer jezelf als het ware. Maak jezelf mooi, zodat degene aan de andere kant van de spiegel beseft wat je waard bent.

15. Lach en leef

Lachen is erg goed om je zelfrespect te verbeteren. En als ik het goed heb, dan zijn er maar weinig dingen nog goedkoper en tegelijk waardevoller dan een glimlach. Je fysieke uiterlijk is niet compleet zonder die mooie glimlach. Daarnaast is er ook nog een wetenschappelijk aangetoonde reden om vooral veel te lachen. Je lichaam maakt endorfines aan, de neurotransmitters van geluk.

Je hersenen denken namelijk dat je gelukkig bent wanneer je lacht. Het vergroot je eigenwaarde, je zelfliefde en daardoor je zelfrespect. Een mooi gezegde van William James: “De vogel zingt omdat hij gelukkig is, maar hij is ook gelukkig omdat hij zingt.”

16. Zeg: IK KAN DIT

Vrijwel altijd is de persoon die jou vertelt dat je iets niet kunt, jijzelf. Zeg daarom wanneer het gevoel van onvermogen opkomt, `Ja, ik kan dit!` Je leert je brein om niet automatisch te letten op beperkingen, maar op mogelijkheden. Ja, ik kan dit, geeft vertrouwen.

17. Geloof in jezelf

Bij een gebrek aan zelfrespect, is geloven in jezelf moeilijk. Het verschil tussen iemand met een hoog zelfbeeld en iemand met een laag zelfbeeld, is de zelfkennis van mogelijkheden en onmogelijkheden. Elke persoon beschikt over de juiste middelen om te kunnen bereiken wat hij wil bereiken.

Echter, het probleem is dat je jezelf hebt aangeleerd om te geloven in onvermogen. Je hebt geleerd om jezelf te beperken, waardoor je een ondergewaardeerd beeld van jezelf hebt gekregen. Geloof dus in jezelf, want je bent veel meer dan hetgeen je zelf ziet.

18. Stop met jezelf te vergelijken met anderen

Vergeet nooit dat jij uniek bent. Jij bent jij, en anderen zijn anderen. Jij bent niet meer of minder waardevol. Wanneer je terugvalt op het maken van alleen maar negatieve vergelijkingen, dan onderschat je jezelf.

19. Verminder stress en angst

Stress en angst maken dat je anders reageert. Je gedachten zijn negatiever en je gaat automatisch meer fouten maken. Die vergroten vervolgens weer je schuldgevoel en daarmee vermindert ook je zelfrespect. Ga aan de slag met het verminderen van de angst en stress. Hiervoor bestaan technieken die je op een praktische manier leren hoe je hiermee om kunt gaan.

20. Wees dankbaar voor wat je hebt

Als je waardeert wat je hebt, leef je op een positievere manier. Dit betekent dat je een groter gevoel van prestatiegeluk zult ervaren. Het heeft effect op de toename van je zelfwaardering en het vergroten van je eigenwaarde. Het geeft een gevoel van een meer compleet en vollediger leven en dat maakt gelukkiger.

21. Creëer een passende omgeving

Respect voor jezelf, is respect voor je omgeving. Leven in een rommelige en vieze omgeving, maakt ook je leven rommelig en vuil. Als je je zelfrespect wil verbeteren, dan is het goed om te beginnen met het waarderen van je leven. Respect voor jezelf, maar zeker ook voor je omgeving zijn belangrijke voorwaarden. Het is niet meer dan een kwestie van het verwerven van gewoontes die voorkomen dat vuil en wanorde zich ophopen in je omgeving. Begin dus met opruimen en ordenen en probeer dit zo te houden.

22. Ga socialiseren

Mensen met een laag zelfbeeld en weinig zelfrespect hebben meestal een gemene factor: een laag niveau van socialisatie. Kunnen socialiseren stelt je in staat om van anderen te leren, ervaringen op te doen en het helpt vooral om te stoppen met hebben van negatieve gedachtes.

23. Communiceer op assertieve wijze

Assertieve communicatie is ongetwijfeld de belangrijkste vorm van communicatie. Veel mensen denken dat assertiviteit het vermogen is om te weten hoe je ‘nee’ moet zeggen. Maar assertiviteit gaat veel verder dan dat. Communiceren op een assertieve manier geeft buitengewoon veel zelfvertrouwen. Je weet hoe je je gedachtes kan omzetten in woorden, die je vervolgens weer positief weet te verdedigen.

24. Laat je inspireren

Er zijn al veel mensen geweest die ondanks enorme tegenslagen, de beste prestaties hebben bereikt. Wanneer je dit soort inspirerende verhalen hoort of leest, dan voel je inspiratie. Dan voel je dat ook jij bevoegd bent en gemotiveerd kunt zijn om de doelen te behalen die je wilt behalen.

25. Heb geloof in jezelf

Als je dit leest laat het woord geloof je misschien denken aan religie. Maar geloven heeft meer te maken met spiritualiteit. Geloven gaat over het aanleren van enkele basisgewoontes. Simpelweg om te durven geloven of onvoorwaardelijk vertrouwen te hebben in jezelf. Geloof dus dat je een evenwichtig en volledig leven kunt leiden. Jij en niemand anders gaat deze weg, de weg van jouw leven.

Je hebt een unieke waarde meegekregen en die is niet afhankelijk van de mening of waardering van iemand anders. Met die waarde ben je in staat om tegenslagen en moeilijkheden te overwinnen. Als het er op aankomt, geloof in jezelf, vergroot je eigenwaarde, dan kun je alles aan.

Jij bent aan zet!

Maar nu is het jouw beurt. Niet alle bovengenoemde punten zullen je evenveel aanspreken of zullen even goed bij je passen. Het is goed om in overeenstemming met je eigen persoonlijke behoeften en unieke kenmerken deze tips te lezen. Kies die punten waarvan je intuïtie zegt dat ze je kunnen helpen en die je ook in de praktijk kunt brengen. Jij bent van unieke waarde, start met je eigenwaarde vergroten.

Comment Section

0 reacties op “Eigenwaarde vergroten met deze 25 tips

Plaats een reactie


*