arrow_drop_up arrow_drop_down

9 Tips die het leven van een hoogsensitief persoon direct veranderen

Raak jij snel geïrriteerd? Ervaar je veel stress? Ben je vaak moe en word je niet uitgerust wakker? Trek jij het je erg aan wat een ander vindt?

Kun je anderzijds enorm genieten van de kleine dingen in het leven? Ben je erg zorgzaam en gericht op een ander? Voel je haarfijn aan hoe de vlag erbij hangt?

Ja? Dan is de kans groot dat jij hooggevoelig bent. Don’t worry, dit is geen enge ziekte. En het is ook geen slechte eigenschap of juist heel erg bijzonder. Een hoogsensitief persoon reageert simpelweg veel sneller en heftiger op externe prikkels.

Ben jij erg gevoelig en wil je weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan? In dit artikel leer je wat de kracht is van jouw gevoeligheid en krijg je tips om ervoor te zorgen dat je jouw gevoeligheid ook écht als kwaliteit kunt inzetten.

Inhoudsopgave

De eigenschappen van een hoogsensitief persoon

Uit onderzoek is gebleken dat een hooggevoelig persoon is geboren met meer spiegelneuronen. Dit zijn neuronen in de hersenen die worden geactiveerd wanneer je aanvoelt wat een ander denkt en nodig heeft. Kort door de bocht, een hoogsensitief persoon is gevoeliger voor zijn omgeving.

Iemand die erg gevoelig is, heeft een groter vermogen om goed te luisteren. Het tonen van empathie en het volgen van de eigen intuïtie zijn sterker ontwikkeld. Ook zijn kenmerken als het zien van de wensen van anderen en het tonen van begrip heel natuurlijk.

Door zijn gevoeligheid kan een hoogsensitief persoon kan ook enorm genieten van kleine dingen. Een streling, een glimlach, een zonnige ochtend of een lekkere kop koffie. Ze zien de schoonheid van het leven en kunnen hier gemakkelijker stil staan.

De mogelijke nadelen van hoogsensitiviteit

Naast dat een hoogsensitief persoon intenser kan genieten van de kleine dingen in het leven heeft dit ook een keerzijde. Een hoogsensitief persoon ervaart ook meer ‘pijn’ dan iemand die minder gevoelig is.

Onze maatschappij

Onze huidige maatschappij is een maatschappij van snelheid en overprikkeling. De hele dag door zijn er dingen die onze aandacht vragen. Niet alleen van de personen om ons heen maar vooral ook van social media. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat krijgen we prikkels te verwerken.

Onze opvoeding

Daarnaast hebben veel hooggevoeligen in de opvoeding die ze kregen niet geleerd hoe ze moeten omgaan met deze prikkels en de emoties die hierbij komen kijken.

Ouders begrijpen hun kinderen vaak niet goed genoeg op dit gebied. Ze zien een verschil, maar weten niet waar het vandaan komt en hoe ermee om te gaan.

De meeste hooggevoelige kinderen lijkt aan de buitenkant heel gewillig en lief. Al zijn er uitzonderingen. De uitzonderingen krijgen nog wel eens het stempeltje ADHD terwijl er alleen maar sprake is van chronische overprikkeling.

Maar linksom of rechtsom, een hooggevoelig kind wat niet begrepen wordt lijst aan de binnenkant. Simpelweg omdat ze zich onbegrepen voelen. Gelukkig is er steeds meer bekend over hooggevoeligheid en lijken de ouders van nu hier beter mee om te kunnen gaan.

Een burn-out ligt eerder op de loer

Hooggevoelige mensen passen zich snel aan, aan datgene wat er van ze wordt verwacht. Maar van binnen voelen ze dat het in gaat tegen de eigen natuur en tegen dat wat ze werkelijk zouden willen. Daardoor voelen hooggevoeligen meer stress.

Het krijgen van een burn-out ligt eerder op de loer. Ook zijn lichamelijke kwalen als het krijgen van ontstekingen een typische reactie van chronisch overprikkeld zijn. Het is de logische oorzaak van een verzwakt immuunsysteem.

15 Duidelijke symptomen dat je te maken hebt met hooggevoeligheid

Onderstaande lijst is een opsomming van de meest voorkomende signalen van iemand die gevoeliger is dan gemiddeld. Uiteraard voelt niet iedereen alle symptomen en kunnen signalen ook van tijd tot tijd veranderen qua intensiteit.

Als jij bijvoorbeeld wél hebt geleerd om goed voor jezelf te zorgen (bijvoorbeeld omdat één van jouw ouders ook gevoelig is) zal je niet zoveel stress ervaren en minder slechte dagen hebben dan iemand die overprikkeld is.

Bijkomende opmerking is dat er natuurlijk verschillende gradaties zijn in gevoelig zijn. De ene persoon is bijvoorbeeld gevoeliger voor licht, geluid en drukte terwijl een ander vooral heel gevoelig is voor kritiek.

Dit gezegd te hebben, onderstaande lijst geeft een 15-tal symptomen weer waar je op kunt letten als je wilt weten of je hoogsensitief bent.

1. Stress en angst

Je ervaart vaak stress en hebt vaak last van angstige gevoelens.

2. Afwijzing

Je bent continu bang voor afwijzing. Dit kan een afwijzing zijn in grote, maar ook in hele kleine situaties.

3. Negatieve gedachten

Je hebt moeite met het loslaten of ombuigen van negatieve gedachtes en emoties. Je kan het leven soms wat somberder zien dan een ander.

4. Slechte dagen

Je hebt veel slechte dagen. Tijdens deze dagen eet en slaap je minder goed. En wanneer je wel iets eet, dan ben je snel geneigd om te kiezen voor ongezond troost voedsel.

5. Lichamelijke klachten

Overprikkeling gedurende de dag slaat al snel om in forse hoofdpijn of andere lichamelijke klachten.

6. Je neemt alles persoonlijk

Je neemt vrijwel alles persoonlijk op, waardoor je meer stress in jezelf creëert dan een ander persoon.

7. De mening van anderen

De mening van anderen is erg belangrijk omdat je het graag goed doet. Je probeert je dan ook zoveel mogelijk te voegen naar wat anderen van je verwachten.

8. Feedback

Je vindt kritische feedback lastig om te verwerken. Het komt hard binnen en je weet niet goed wat je ermee aan moet. Daardoor wordt het in je hoofd alsmaar groter.

9. Groepen

In groepssituaties voel je je ongemakkelijk. Je voelt goed aan wat anderen nodig hebben en kunt je hier makkelijk in aanpassen. Maar met zoveel verschillende mensen weet je niet wat je moet doen om het goed te doen.

10. Licht, geluid en geuren

Fel licht, harde geluiden en sterke geuren zijn moeilijk om te verdragen. Ze zorgen al snel voor inwendige stress. Zo kun je bijvoorbeeld in één keer helemaal gek worden van een radio die de hele dag al aan staat.

11. (Social) media

Negatieve berichten op social media geven een ongelukkig en triest gevoel. Je trekt je de problemen van anderen erg aan en dat heeft invloed op je stemming.

Ook kun je merken dat je de neiging hebt om het nieuws te mijden omdat de verdrietige berichten je zo ontzettend kunnen raken.

12. Romantiek

In romantische situaties voel je je juist erg prettig en zelfverzekerd. Je krijgt de bevestiging die je nodig hebt om je goed te voelen.

13. Lichamelijke pijn

Je voelt snel lichamelijke pijn. Dit komt door de hoge sensitiviteit die niet alleen mentaal en emotioneel, maar ook fysiek aanwezig is.

14. Binnenvetter

Je probeert negatieve gevoelens te verbergen, omdat je denkt dat ze beschamend en kwetsend zijn. Je houdt negatieve emoties liever voor jezelf.

15. Kriebelende kleding

Mensen die hoogsensitief zijn hebben eerder ‘last’ van kriebelende kleding of iets wat niet helemaal goed zit. Dit is ook een duidelijk symptoom bij kinderen wat kan duiden op gevoeligheid.

Hoe ga je om met hooggevoeligheid?

Voor veel heel gevoelige mensen is het vaak lang zoeken naar de sleutel hoe ze het beste kunnen omgaan met hun overgevoeligheid. Het meest logische is om over stimulatie te beperken. Probeer prikkels te herkennen en deze te vermijden. Dat klinkt simpel, maar dat is het zeker niet.

Er gebeuren zoveel dingen op een dag, dat het echt wel de nodige energie vraagt om te weten wat jouw grootste prikkels zijn. Wanneer je dat eenmaal weet, kun je hier een weg in zoeken. Er zijn effectieve communicatievaardigheden die een relatie op een positieve en constructieve manier verbeteren.

De top 9 overlevingstips voor als je hoogsensitief bent

1. Eet gezond en eet regelmatig

Wanneer je niet regelmatig eet, zakt je bloedsuiker. Dit zorgt bij de meeste mensen voor een slecht humeur en een onbehaaglijk gevoel. Bij een hoogsensitief persoon neemt ook de concentratie af en de stemming slaat volledig om.

Eet je regelmatig, dan blijft de bloedsuikerspiegel constant. Het is wel belangrijk dat je gezond eet, zodat het lichaam goede voedingsstoffen tot zich kan nemen. In het bijzonder omega-3 vetzuren zorgen voor een gunstig effect op je emoties.

2. Slaap voldoende voor een verminderde prikkelbaarheid

Bij de gemiddelde persoon zorgt een gebrek aan slaap en rust voor humeurigheid en een verminderde concentratie. De productiviteit neemt behoorlijk af en de overprikkeling neemt toe. Een hoogsensitief persoon heeft al zeer gevoelige zintuigen.

Laat staan bij een slaaptekort, dan komen alle prikkels nog heftiger binnen. Een tekort aan slaap maakt het leven voor een overgevoelig iemand bijna ondraaglijk. Zorg dus voor voldoende slaap, zodat de zintuigen worden gekalmeerd.

3. Plan tijd in om even niets te doen

Overvolle agenda’s doen een hoogsensitief persoon geen goed. Daarnaast zijn werkplekken vaak omgeven door drukte en lawaai. De hoge prestatiedruk draagt ook niet bij aan de innerlijke rust. Houd er tevens rekening mee wanneer je weet dat je tijd gaat doorbrengen in een omgeving waar veel mensen zijn, zoals bij een concert.

Zorg dan altijd dat je voor en na de activiteit tijd inplant om tot rust te komen. Schakel zoveel mogelijk prikkels uit en probeer je innerlijke zelf weer in balans te brengen.

4. Zorg voor een stille ruimte om je terug te trekken

Een eigen plek is erg belangrijk voor een hooggevoelig persoon. Zeker in een gezinssituatie is het anders vrijwel onmogelijk om een moment prikkelvrij te zijn. Creëer daarom altijd een plek waar je je kunt terugtrekken.

Het hoeft geen hele kamer te zijn. Het kan zelfs de badkamer zijn, waar je een bad neemt met alleen kaarslicht. Zet rustige muziek op die je kalmeert. Deze zachte muziek kan de eventuele andere geluiden in huis naar de achtergrond drijven.

5. Beperk het drinken van cafeïne

Hooggevoeligen zijn gevoelig voor prikkels, maar ook voor cafeïne. Er zijn zelfs mensen die de sporen van cafeïne in cafeïnevrije koffie niet kunnen verdragen.

Houd je van koffie en heb je veel kenmerken van hooggevoeligheid, dan is het opgeven van koffie een enorme stap. Maar wanneer je eenmaal de stap hebt kunnen zetten, zal je merken dat je kalmer wordt en meer orde in je hoofd gaat ervaren.

6. Wees bewust met licht

Licht is een hele grote prikkel voor hooggevoeligen. Vooral de felle lampen in winkels, een knipperende Tl-buis of ander fel licht zorgen direct voor inwendige stress. Probeer daarom fel licht te vermijden, zeker op dagen dat je je overprikkeld voelt.

Doe thuis in de avond alleen zacht licht aan. Sfeerverlichting is prettig te verdragen en geeft een aangenaam gevoel.

7. Wees liefdevol en geef jezelf de tijd

Een vol schema werkt niet prettig voor een hooggevoelig iemand. Bekijk vooral voor jezelf wat jij nodig hebt om je dag in rust door te komen. Voor sommigen is vroeg opstaan heel stressvol. Zoek dan een baan die pas begint in de middag- of avonduren.

Heb je niet zoveel moeite met vroeg opstaan? Sta dan extra vroeg op, zodat je in alle rust je dag kunt beginnen, voordat je naar je werk gaat. Dat geeft energie en kost geen energie. Hierdoor kun je door de dag heen gemakkelijker de prikkels verwerken die op je af komen. Wees dus liefdevol naar jezelf en kijk wat jij nodig hebt.

8. Bepaal je eigen schema, buiten het normale schema om

Als je goed oplet zie je dat de maatschappij een vrij algemeen schema hanteert. Veel mensen starten hun werkdag op dezelfde tijd en eindigen dus ook op dezelfde tijd. Er zijn piekmomenten bij het boodschappen doen en piekmomenten op de weg.

Als het kan, is het ideaal om je eigen schema te plannen buiten het schema van anderen om. Probeer je werk zo te plannen, dat je op een andere tijd begint en eindigt dan gemiddeld. Ga naar de supermarkt wanneer anderen thuis voor de televisie zitten.

Bezoek de bioscoop niet in het weekend, maar ga op dagen door de week, wanneer het minder druk is. Zo reduceer je op een natuurlijke manier de prikkels die je moet verwerken.

En naast dat je minder prikkels hoeft te verwerken, krijg je dingen ook sneller gedaan. Je staat immers minder lang aan de kassa en bent minder lang onderweg.

9. Zoek de stilte van de natuur

Hooggevoeligheid staat in direct verband met het vermijden van prikkels. De omgeving beïnvloedt je emoties en je fysieke gesteldheid. Zoek je de natuur op, dan komt er rust. In de natuur kun je aarden en hoef je alleen waar te nemen, zonder er iets mee te moeten.

De natuur is prettig voor de ogen, er is geen haast, geen chaos en is een bepaalde vorm van ordelijkheid. Een wandeling in de natuur, de rust in je opnemen en je zintuigen tot rust laten komen, zijn helend voor je gezondheid.

Meer weten?

Mocht je nou meer willen weten over hooggevoeligheid en hoe jij dit kan inzetten als kracht in plaats van het als ‘zwakte’ te zien? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek met mij en krijg inzichten die je helpen dicht bij jezelf te blijven en vanuit daar de keuzes te kunnen maken die écht bij jou passen.

Bronnen

Neurobiologisch onderzoek uit 2014: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/brb3.242

Reactie plaatsen